Berita

DAP umum senarai calon di Pahang

KUALA LUMPUR, 16 APR: Parti Tindakan Demokratik (DAP) hari ini mengumumkan kesediaan bertanding di tiga kerusi Parlimen dan tujuh kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Pahang dengan menampilkan calon muka baru berbilang kaum termasuk bekas pemimpin UMNO yang menyertai parti itu.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang mengumumkan senarai calon DAP di Pahang berkata beliau yakin rakyat Pahang juga dahagakan perubahan dan DAP bersama-sama Pakatan Rakyat berhasrat memenangkan calon di semua kerusi di negeri itu.

Guan Eng juga mengulang janji Pakatan Rakyat untuk menghentikan segera operasi loji nadir bumi Lynas, di Kuantan dan lombong emas di Bukit Koman, Pahang jika PR memerintah negeri itu dan Malaysia.

“Itu janji kami, tutup kilang Lynas tutup kilang Bukit koman,” ujar beliau pada sidang media di Ibu Pejabat DAP, di sini, hari ini.

Beliau turut mengulas tindakan MCA menyerahkan kerusi Parlimen Kuantan kepada UMNO yang disebutnya sebagai bukti kegagalan mengurus isu Lynas.

“Kalau kerusi pun tak boleh dipertahankan, bagaimana MCA nak pertahankan hak rakyat,” soal Guan Eng lagi.

Senarai penuh calon DAP untuk kawasan Parlimen dan DUN Negeri Pahang:

Parlimen:
1. P78 Cameron Highlands – akan diumumkan kemudian
2. P80 Raub – Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
3. P89 Bentong – Wong Tack

DUN:
1. N1 Tanah Rata – Leong Ngah Ngah
2. N7 Teras – Choong Siew Onn
3. N30 Mentakab – Tengku Zulpuri Shah Raja Puji
4. N33 Bilut – Chow Yu Hui
5. N34 Ketari – Lee Chin Chen
6. N35 Sabai – Kamache Doray Rajoo
7. N38 Triang – Leong Yu Man

Parlimen Raub akan ditandingi bekas Ketua Penerangan UMNO Pekan dan bekas ADUN Pulau Manis, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz. DAP juga mengetengahkan tiga calon muda serta aktivis Himpunan Hijau, Wong Tack bagi memenangkan kerusi parlimen Bentong. – Roketkini.com