Rencana

Misteri kehilangan MH370: Media Malaysia suatu tragedi Oleh Ahmad Tajuddin Abdullah

SEPANJANG seminggu tumpuan negara diberikan hampir sepenuhnya kepada misi mencari dan menyelamat dengan bantuan lebih sedozen negara luar dan berpuluh-puluh kelengkapan laut dan udara, usaha masih lagi di peringkat buntu pada setiap kali sidang media diadakan oleh menteri dan pihak berkuasa yang berkaitan.

Boleh dikatakan berita lain umpamanya Pilihan Raya Kecil Kajang dan masalah jerebu hampir tidak mendapat tempat dalam mana-mana portal berita, surat khabar dan blog. Bukan sahaja di dalam negara malah di luar negara pun, media dipenuhi liputan berita mengenai MH370.

Bermula hari pertama kehilangan pesawat dilaporkan secara sah oleh pihak penerbangan Malaysia, ia bagaikan sebutir bom yang meletus di tengah-tengah bandar yang aman damai. Kelam kabut dan berkecamuk. Di pihak berkuasa yang menguruskan hal operasi mencari dan menyelamat suatu hal, dan perkara itu tidak perlu diperbincangkan di sini.

Satu hal lagi ialah, pihak media Malaysia yang berkecamuk seolah-olah Angkasapuri dilanggar garuda. Lantas ini menjadi tragedi yang memilukan hati sekalian umat Malaysia. Dan sepatutnya, tragedi ini tidak berlaku jika media Malaysia melalui latihan sikap dan etika sebelum ini dengan rapi.

Bermula hari pertama kehilangan MH370, sedang pihak media luar sibuk mencari dan mewawancara beberapa pakar penerbangan bagi mendapatkan pandangan awal dan menjawab misteri kehilangan daripada radar ini, pihak media Malaysia sebagai contoh TV3 pada Sabtu yang lalu enak mewawancara bekas pramugara.

Ini suatu tragedi malang dalam dunia penyiaran pada abad ini. Adakah salah memanggil bekas pramugara untuk memberikan pandangan mengenai misteri kehilangan pesawat daripada radar menara kawalan?

Tidak salah sama sekali, tetapi mahu ke mana dibawa perbincangan itu?

Maka tidak hairan jika begini pengaturcaraan pengisian program televisyen, rakyat akan diheret ke lembah pembodohan yang tiada penghujung. Mengambil contoh CNN, walaupun sentimen ketika ini begitu ramai membenci sumber berita daripada media ini lantaran kononnya ia suatu alat risikan Amerika, tontonlah bagaimana mereka membuat liputan mengenai kehilangan pesawat MH370 pada hari pertama dan kedua?

Jadi timbul persoalan mengenai sikap tidak serius dalam kalangan media arus perdana Malaysia yang diharapkan menjadi lapangan utama rakyat untuk mendapatkan maklumat dan belajar sesuatu daripada kes kehilangan pesawat ini.

Malaysia bernasib baik kerana mempunyai Astro AWANI yang sudi menjadi tempat hebahan berita dan sajian wawancara daripada kalangan pakar penerbangan seluruh negara hampir siang dan malam. Namun begitu kerisauan di sini ialah bukan semua mereka di negara ini mampu memiliki saluran AWANI terus ke rumah mereka.

Kedua, kita tonton dan kita menyelami setiap siri sidang media pihak berkuasa yang melaporkan perkembangan misi mencari dan menyelamat pesawat MH370. Persoalan terbesar yang timbul ialah di mana media Malaysia dalam setiap kali sidang media diadakan?

Penat menteri dan pihak DCA menjawab soalan bertalu-talu yang datangnya daripada media luar negara. Berpeluh-peluh ketua askar menerangkan perkembangan terkini carian mereka dalam bahasa Inggeris kepada media antarabangsa.

Agaknya, bukan seorang dua yang perasan hal ini. Tentu jutaan rakyat Malaysia kepelikan menyaksikan media Malaysia terutamanya RTM selaku wajah media Malaysia yang diurus selia oleh kementerian, seolah-olah terbujul kesepian di tengah-tengah kecamuk soalan media antarabangsa kepada pihak berkuasa.

Kalau ada pun soalan daripada media Malaysia, ianya pasti bukan daripada RTM. Begini, logiknya jika RTM mengambil langkah proaktif bertanyakan perkembangan dalam bahasa Malaysia sudah tentu maklumat perkembangan terkini mengenai pesawat MH370 dapat disampaikan dengan jelas kepada lebih ramai penduduk Malaysia yang tidak berkebolehan untuk memproses jawapan menteri yang berbahasa Inggeris.

Hal ini bukan soal bahasa sahaja, tetapi ia berkait rapat dengan peranan dan fungsi sebenar RTM selaku media utama di negara ini. Apa amanat menteri mereka sepanjang menghadapi kemelut isu pesawat MH370 ini?

Jika mereka aktif bersoal dalam bahasa Malaysia, sudah pasti menteri dan DCA akan berjawapan dalam bahasa yang sama. Itu kan murni buat RTM yang visinya mahu menjadi sebuah organisasi penyiaran terulung dan bertaraf dunia yang menjunjung gagasan 1Malaysia serta mahu memartabatkan Bahasa Malaysia dalam membina negara bangsa.

Jadi kehilangan pesawat MH370 benar-benar menjadikan RTM sebuah tragedi kepada dunia penyiaran Malaysia. Ini belum lagi menyoroti kisah wartawan Malaysia yang meluahkan perasaannya apabila terbabit pada sidang media di Hotel Sama-Sama, KLIA.

Katanya, rata-rata soalan daripada media Malaysia begitu kelakar dan membuang masa sebagai contoh wartawan TV3 bertanyakan Hishammuddin Tun Hussein sama ada kerajaan Malaysia akan meminta imam Masjidil Haram untuk mendoakan keselamatan pesawat MH370.

Malah kita dapat menyaksikan media utama negara ini yang berkepentingan, kelihatan begitu bimbang dan takut untuk menghujani menteri dengan soalan yang tepat dan padu. Entah apa yang mereka bimbangkan.

Ini antara coretan tragedi media Malaysia sepanjang seminggu kehilangan pesawat MH370. Anwar Ibrahim membangkitkan isu berkenaan kelemahan media Malaysia dalam sidang parlimen, namun seperti biasa tiada sahutan yang menggalakkan daripada pihak kerajaan.

Peranan media, semuanya maklum selain daripada mendidik dan membentuk pemikiran rakyat, ia harus menjadi pusat untuk menampilkan imej dan kredibiliti negara. Bukan senang untuk RTM dan TV3 mendapat peluang dalam mengurus dan mengatur siar liputan isu antarabangsa sebegini. Maka kita juga maklum seperti kata Anwar Ibrahim, RTM dan TV3 terbiasa dengan susunan program yang bersifat propaganda dan membodek kerajaan.

Apabila tiba saat berdepan dengan hal yang serius, mereka kelam kabut dan akhirnya senyap terbujul kaku dalam kepompong masing-masing.

Oleh itu, usahlah terus menjadi tragedi kepada negara. Bermuhasabahlah wahai media utama negara terutamanya RTM kerana anda bukan sahaja sebuah stesen penyiaran utama negara yang bertaraf BBC di United Kingdom dan NBC di Amerika, malah anda adalah medan untuk mendidik pemikiran rakyat segenap penjuru tanah air ini.

Anda juga menerima sejumlah besar bajet tahunan secara langsung kerana anda di bawah seliaan kementerian. Jadi biarlah wang rakyat yang dibelanjakan kerajaan terhadap RTM berbaloi dan membuahkan hasil yang baik kepada negara. – Roketkini.com