Wawancara

60 minit bersama ‘Harimau Jelutong’

11 Mac lalu, Hakim Datuk Azman Abdullah menjatuhkan hukuman denda RM4,000 kepada Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh, berikutan kenyataannya dalam isu rampasan kuasa kerajaan Pakatan di Perak pada 2009.

Wartawan yang tidak sempat masuk ke kamar mahkamah sabar menunggu di luar seawal jam 9.30 pagi. Kira-kira jam 1 tengah hari, beliau keluar daripada kamar, disambut jambangan bunga dan ‘flash’ kamera bertalu-talu. Antara kata-kata yang pertama keluar daripada mulutnya adalah:

“Saya hanya laksanakan amanah rakyat”. Dan oleh kerana amanah itu, beliau menerima hukuman denda RM4,000 dan mungkin hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen.

Kata-kata yang sama turut diungkapnya ketika sesi wawancara bersama wartawan Roketkini, Aedi Asri.

Hukuman seperti gantung orang tidak berdosa: Harimau Jelutong

WIRA8926Tepat jam 5.00 petang, kami sampai ke firmanya yang masih sibuk dengan pelanggan yang duduk menunggu giliran di bangku panjang. Ada pasangan berusia 50-an, juga wanita muda, seorang diri – suasana seperti dalam klinik. Kami segera ke pejabatnya di tingkat satu.

Memahami kesibukannya sebagai peguam dan ahli politik (sebelah malam, beliau perlu hadir mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat di Ibu Pejabat DAP) dan peguam, kami segera memulakan wawancara, tentunya mengenai kes mahkamahnya dan Akta Hasutan 1948.

Walaupun pada ketika itu hukuman belum dijatuhkan, beliau dengan tegas mempertahankan kenyataannya itu. Namun, pada masa sama tidak dapat mengelak daripada rasa dizalimi sistem di mana dirinya adalah ‘operator’ di dalamnya – sebagai peguam.

“Tentunya,” katanya berhubung kesediaan untuk ke penjara. “Walaupun saya pasti apa saya katakan itu tidak punya asas langsung untuk dakwaan. Saya cuma kata Sultan Perak boleh disaman. Pada 1993, satu mahkamah khas ditubuhkan untuk Sultan dan Raja. Jadi, apa masalahnya (dengan kenyataan itu)?

“Ditimpa ketidakadilan adalah sesuatu yang teruk. Anda tahu tiada asas, namun tetap dihukum salah – seperti gantung seorang yang tidak berdosa.

“Ia berbeza jika anda melakukannya dan terpaksa berhadapan dengan akibat, namun jika sebaliknya, dan pemerintah tetap mahu anda dihukum – adakah itu undang-undang?”. Ada bayang sinis dalam nadanya, mungkin sudah lali dengan kebobrokan sistem di Malaysia.

Lagipun, selaku ahli politik yang lama bergelut dengan kezaliman regim BN, yang tidak berfikir dua kali untuk melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa, tentulah satu keputusan mahkamah tidak akan mengurangkan tekadnya.

“Ia mudah sahaja – sebaik anda memilih jalan ini dan menyertai peperangan, anda mesti bersedia untuk menghadapi akibat. Saya adalah Ahli Parlimen, dipilih rakyat dan itu hanyalah tugas saya untuk menjadi suara mereka.

“Ia akan jadi hari yang menyedihkan untuk DAP, jika kami takut untuk bersuara agar tidak ditimpa ‘masalah’. Ia tidak memberi keuntungan kepada parti, dan negara ini,” sambungnya.

WIRA9017Akta kuno dari England

Karpal bukanlah ahli politik pertama yang disabitkan mengikut akta yang disifatkannya sebagai kuno itu.

Akta itu diimport dari England ketika penjajahan British untuk menyekat asakan golongan radikal seperti Ahmad Boestamam, yang dipenjara tujuh tahun tanpa perbicaraan.

Dan nampaknya bukan yang terakhir juga, kerana janji Perdana Menteri untuk memansuhkannya pada 11 Julai 2012 sehingga kini hanya tinggal kata-kata.

Malah, jika ia benar-benar dimansuhkan, apa jaminan penggantinya, Akta Keharmonian Sosial tidak mengandungi ciri-ciri diktator yang sama – seperti Akta Keselamatan (langkah-langkah Khas) atau SOSMA yang menggantikan Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA).

Sebab itu, bagi Karpal, Akta Hasutan lebih baik dikuburkan terus, tanpa perlu diganti.

“Dengan hadirnya demokrasi, seterusnya kemerdekaan, ia seharusnya sudah tamat. Ini undang-undang 66 tahun yang lalu. Sudah lama!

“Kita tak perlukan akta baru. Mansuhkan, habis cerita. Kanun Keseksaan ada peruntukan yang cukup untuk menjaga ketenteraman awam. Semuanya tersedia di dalamnya.

“Kita langsung tidak perlukannya.”

13 Mei sebagai pencetus

Rehat sekejap. Jurukamera minta pembantu Karpal, Michael mengalihkan sedikit kedudukan beliau untuk pencahayaan. Videographer pula membetulkan pembesar suara yang terlekat di baju.

Meskipun terpaksa menggunakan kerusi roda selepas kemalangan pada 2005, presence ‘Harimau Jelutong’ ini tidak berkurang, bicaranya yang kadang-kadang sukar ditangkap, tetap ada vitality sendiri.

Karpal mendapat gelaran ‘harimau’ itu selepas menjadi Ahli Parlimen selama lima penggal di sana.

Selepas selesai kerja jurukamera dan videographer, kami kembali ke tempat masing-masing. Rasa gementar untuk berhadapan sosok ini awal tadi mula berkurang. Lebih 40 tahun dalam kancah ini, ‘Karpal Singh’ sudah menjadi institusi.

Sebagai peguam muda, beliau menganggap undang-undang dan politik sebagai saling melengkapi. Peristiwa 13 Mei menjadi titik akhir baginya untuk terjun ke gelora politik ini sepenuhnya, dengan satu tujuan – agar ia tidak berulang lagi.

“Selepas 13 Mei 1969, saya rasakan perlu sertai parti pelbagai kaum, untuk pastikan apa yang terjadi, tidak akan berulang kembali. Saya memohon untuk masuk DAP pada akhir 1969 dan kekal di dalamnya sehingga kini.”

Sehingga kini – di sebalik suara-suara – rakan atau lawan – yang memintanya bersara untuk memberi laluan kepada golongan muda.

Untuk itu, beliau ada jawapan sendiri. “Saya ingin teruskan selagi saya mampu, selagi kesihatan mengizinkan. Saya masih fikir boleh beri sumbangan, namun ada pihak di luar sana yang merasakan sudah tiba masanya saya berhenti menyumbang.”

WIRA8953Jatuh bangun DAP bersama pembangkang

Beliau sangat komited dengan dasar dan ideologi parti, iaitu demokrasi sosial. Pada masa sama, kuat mendukung kerjasama parti pembangkang walaupun miliki jurang ideologi yang cukup besar, terutama PAS.

Beliau menyaksikan bagaimana kerjasama dengan parti pembangkang lain merugikan DAP, seperti pada Pilihan Raya Umum 1999. “Kubu-kubu DAP runtuh seperti ‘house of cards’,” katanya menjelaskan prestasi buruk DAP ketika itu.

Pada 2008, sejarah dicipta apabila buat pertama kalinya, majoriti dua per tiga yang seakan menjadi hak BN berjaya dinafikan, dan lima negeri ditadbir Pakatan Rakyat. Mula ada usaha untuk menjadikan Pakatan Rakyat sebagai gabungan yang sah, sebagaimana BN dengan 14 parti komponennya.

Beliau bagaimanapun tidak terlalu bimbang dengan koalisi secara formal, apatah lagi penggabungan antara parti. “Perlu lebih kepada isinya, bukan label,” katanya.

Apa yang penting, katanya lagi, adalah usaha bagi mengeratkan lagi kerjasama antara parti, kerana itu sahaja yang mampu menggugat hegemoni BN. “Lebih luas kerjasama, lebih baik hasilnya. Ia dibuktikan sepanjang 15 tahun ini.”

“Kenapa kita tidak teruskan sahaja, bukankah ia baik untuk semua parti?” katanya lagi. – Roketkini.com