Berita

‘Hilangnya satu cahaya di Malaysia’ – Kit Siang

KUALA LUMPUR, 17 APR: “Dengan pemergian Karpal, hilang satu cahaya di Malaysia,” kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berhubung rakan seperjuangannya Karpal Singh yang meninggal dunia semalam.

Namun, katanya lagi, cara terbaik mengenang tokoh veteran itu adalah dengan munculnya lebih ramai pejuang untuk mengisi kekosongan dalam perjuangan ke arah Malaysia yang lebih baik.

“Cara terbaik mengenang Karpal adalah dengan munculnya lebih banyak ‘cahaya’ untuk menerangi Malaysia, terutama dalam soal keadilan, kedaulatan undang-undang dan demokrasi,” katanya dalam satu kenyataan.

Kit Siang percaya perjuangan bekas Pengerusi DAP Kebangsaan itu telah berjaya menyentuh ramai orang berdasarkan ucapan-ucapan takziah yang mengalir tanpa henti sejak berita pemergiannya.

“Seluruh Malaysia bersama-sama keluarga Karpal berduka dengan pemergian seorang pahlawan. Rakyat tanpa mengira kaum dan agama dan majoriti yang tidak pernah bertemu dengan Karpal terkejut dan dengan pemergian tidak dijangka ‘Harimau Jelutong’ dan menganggapnya sebagai kehilangan peribadi.

“Inilah bukti bagaimana perjuangannya demi keadilan, kedaulatan undang-undang dan demokrasi lebih empat dekad telah menyentuh kehidupan mereka,” katanya lagi.

Mengenang bekas Pengerusi DAP Kebangsaan itu, beliau menyifatkan Karpal sebagai seorang yang tidak pernah terpengaruh dengan kedudukan, serta menjadikan cabaran sebagai penghalang dalam perjuangan menegakkan keadilan.

“Beliau tidak pernah membiarkan kuasa dan kedudukan, atau kesusahan peribadi menjejaskan komitmennya dalam perjuangan.

“Semoga beliau bersemadi dengan aman,” kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu lagi.

Karpal meninggal dalam satu kemalangan jalanraya awal pagi semalam ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang untuk menghadiri perbicaraan di mahkamah. – Roketkini.com