Rencana

Mengenang Wong Ho Leng

Tanggal 21 Jun 2014, DAP kehilangan tokoh unggul dan pemangkin utama di Sarawak. Wong Ho Leng menyertai parti pada tahun 1986 dan seterusnya memainkan peranan penting dalam membantu DAP membina tapak yang kukuh di Sarawak.

Sebagai pekerja parti yang setia, beliau bekerja tanpa kenal lelah di peringkat lapangan politik Sarawak yang mencabar, bertanding di peringkat parlimen dalam beberapa Pilihanraya Umum (PRU) tanpa memenanginya. Beliau terjun ke dalam politik dengan menjadi calon DAP di Miri pada PRU 1986. Beliau mencabar calon Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Robert Lau di kawasan Parlimen Sibu pada tahun 1995, 2004 dan 2008, dan berpindah ke Lanang pada PRU 1999.

Kejayaan besar pertamanya hadir ketika beliau menjadi salah seorang daripada tiga calon yang memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihanraya Negeri (PRN) 1996, kemenangan pertama DAP di peringkat negeri sejak penubuhannya di Sarawak pada 1978. Beliau kemudian mengulangi kejayaannya di DUN Bukit Assek pada tahun 2006 dan 2011. Pada PRN 2011, beliau memimpin DAP mencapai kejayaan terbesarnya dengan memenangi 12 daripada 15 kerusi DUN.

Tetapi beliau paling dikenang sebagai giant killer apabila memenangi Pilihanraya Kecil (PRK) Sibu pada tahun 2010. Kemenangan itu telah mengubah lanskap politik Sarawak. Ia akhirnya membawa tsunami politik 2008 ke negeri itu dan mencetuskan pencapaian mengejutkan dalam PRN 2011 dan PRU 2013 di sana.

Wong adalah seorang bapa penyayang kepada lima anak bersama isterinya Irene Chang. Beliau memperoleh dwi-ijazah dalam bidang ekonomi dan undang-undang di Australia pada tahun 1984, dan berkhidmat sebagai peguam di Sibu dan Sarawak untuk hampir tiga dekad. Beliau menjadi Pengerusi DAP negeri pada tahun 2000 sebelum bersara daripada jawatan itu tiga tahun kemudian.

Beliau menggilap bakat para pemimpin muda yang memberikan nafas baru kepada DAP Sarawak dan menjadi faktor kepada keputusan cemerlang pada tahun 2011 dan 2013. Hari ini, DAP Sarawak adalah satu kuasa yang disegani dalam politik Sarawak, berkat jasa besar tokoh ini. Kit Siang meringkaskan dengan cukup baik perihal Wong: “Pengukir sejarah.” – Roketkini.com