Berita

DAP minta PAS cermat, bimbang silap sokongan pada kumpulan militan

KUALA LUMPUR, 15 SEPT: Ahli Parlimen DAP Segambut Lim Lip Eng memohon rakan ahli PAS lebih berhati-hati dalam memberi sokongan kepada penglibatan pihak yang tidak diketahui asal-usulnya, dibimbangi ada kaitan dengan kumpulan militan.

“Dalam keadaan pergolakan negara Timur Tengah dan penglibatan kumpulan yang tidak dapat dipastikan betul benar asal-usulnya, PAS diharap lebih berhati-hati dalam memberikan sokongan kepada mana-mana kumpulan,” katanya dalam satu kenyataan.

Lip Eng berkata demikian mengulas kenyataan pimpinan PAS ‘mengagumi’ jalan dipilih bekas ahlinya, Mohd Lotfi Ariffin yang dilaporkan meninggal dunia di Syria.

Katanya, sokongan tersebut bertentangan dengan tindakan PAS sebelum ini yang memecat Lotfi

“Kini secara tiba-tiba beberapa pemimpin PAS nampaknya seakan setuju dengan jalan militan Lotfi dan ini menimbulkan sedikit kekeliruan.

“Jalan yang dipilih Lotfi adalah haknya, tapi kita tidak seharusnya menyokong keganasan atas alasan apa sekali pun.

“Jalan ke hadapan adalah dengan demokrasi dan juga perjuangan demi keadilan serta kebebasan tanpa penumpahan darah,” ujarnya.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz dilaporkan mengiktiraf Lotfi sebagai ‘syahid’ apabila terkorban ketika berperang di Syria menentang tentera pemerintah Bashar Al-Assad.

Kenyataan itu dikeluarkan ahli Parlimen Pasir Mas itu di laman Facebooknya dengan memetik kenyataan Lotfi dan memuat naik anekdot perbualan terakhir Lotfi dengan Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik. – Roketkini.com