Berita

Apakah wujud siasatan berasingan keatas motif pembunuhan Altantuya?

KUALA LUMPUR, 2 FEB: Ketua Biro Guaman DAP Gobind Singh Deo menggesa Ketua Polis Negara (KPN) Tan Seri Khalid Abu Bakar menjelaskan sama ada wujud penyiasatan berasingan keatas motif kes pembunuhan pembunuhan model Mongolia Altantuya Shaaribuu.

“Adalah menjadi tanggungjawab polis untuk mendapatkan keterangan dan kemudiannya melalui pendakwa raya, mengemukakannya di mahkamah.

“Kemudian adalah bagi pihak pendakwa menghujahkan motif, dan bagi mahkamah untuk memutuskan sekiranya atau tidak, pendakwaan telah membuktikan motif melampaui keraguan munasabah,” kata Gobind dalam satu kenyataan.

Dalam satu kenyataan semalam Khalid berkata, siasatan kes bunuh meliputi pelbagai aspek, termasuk mengukuhkan sebab di sebalik tindakan dan memastikan bukti cukup untuk tujuan pendakwaan.

Katanya ia direkod dalam kertas siasatan yang dihantar kepada Pejabat Peguam Negara untuk tindakan lanjut, manakala semasa pendakwaan, pihak pendakwa menentukan kembali perkara itu, atau keterangan mana satu untuk ditambah bagi membuktikan kes.

Tambah Khalid, bukan tugas polis untuk mempersoal pihak pendakwaan atau mahkamah kerana tidak menyelidik motif semasa pendengaran kes.

Namun ujar Gobind, hujah bahawa adalah kepada mahkamah untuk memutuskan motif, dan bukannya kepada polis adalah tidak kena pada tempatnya.

“Yang pertama mestilah keterangan, dan hanya kemudiannya mahkamah boleh membuat keputusan.

“Kedua, adalah penting untuk diambil perhatian bahawa KPN sendiri dilaporkan berkata tidak mengetahui mengapa pegawai polis itu membunuh Altantuya.

“Ini menunjukkan dengan jelas kekurangan pengetahuan atau bukti pada pihak polis keatas motif. Oleh itu, bagaimana KPN mengharapkan mahkamah membuat penemuan mengenai siapa mengarahkan pembunuhan?

“Ketiga, adalah amalan biasa bagi polis untuk menjalankan siasatan melampaui apa yang dikehendaki, dan akhirnya dikemukakan di mahkamah untuk mendapatkan sabitan.

“Ini akan terjadi terutamanya dalam kes-kes di mana suspek adalah pegawai polis, dan senjata telah digunakan ketika melakukan jenayah,” ujar Gobind.

Ahli Parlimen Puchong itu menambah, melalui kes ini meletakkan Malaysia sekali lagi sebagai tumpuan, bahawa pegawai tinggi polis negara ini tidak mempunyai petunjuk, walaupun hakikatnya dua pegawai polis melakukan jenayah tersebut.

Ini kerana kes tersebut mempunyai kepentingan umum dan antarabangsa, manakala pembunuh yang kini telah disabitkan bersalah melarikan diri ke Australia.

“Masyarakat antarabangsa, seperti juga di Malaysia ingin mengetahui mengapa Altantuya dibunuh, dan kenapa dua anggota polis, yang tidak mengenali (Altantuya) mahu membunuhnya? kata Gobind. – Roketkini.com