Berita

Forum mengenang Tunku, meraikan Pak Samad jam 2 petang ini

KUALA LUMPUR, 7 FEB: Forum ‘Mengenang Negarawan, Meraikan Sasterawan’ anjuran Roketkini.com akan diadakan di Hotel Mandarin Court, Jalan Maharajalela, KL bermula jam 2 petang ini.

Forum kali ini akan akan turut dhadiri Sasterawan Negara, Datuk A Samad Samad sendiri, bersama Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, aktivis sosial Datuk Ambiga Sreenevasan, Ahli Parlimen Parit Buntar Dr Mujahid Yusof Rawa dan Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah.

Program ini juga bersempena hari ulang tahun kedua mereka, Perdana Menteri Pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang diputerakan pada 8 Februari 1903, manakala Sasterawan Negara A Samad Said lahir pada 8 Februari 1932.

Penganjur, Roketkini.com berbesar hati meraikan dua tokoh ini, Tunku sebagai tokoh politik dan Datuk A Samad Samad, yang lebih mesra dipanggil Pak Samad, sebagai pujangga mempunyai kelebihan masing-masing.

Kedua mereka memainkan peranan dengan sumbangan kepada masyarakat Malaysia yang suatu waktu dulu hidup harmoni dan sederhana, walaupun berbeza kaum dan agama serta ideologi.

Dalam sebuah acara yang jarang-jarang diadakan seperti forum ini, ahli panel akan membincangkan peranan kedua mereka dengan kehadiran Pak Samad sebagai tokoh besar dunia seni Malaysia.

Penganjur, Roketkini.com berharap acara seperti ini dapat memberi insiprasi kepada generasi muda, atau setidak-tidaknya menjadikan sejarah dilakar kedua mereka sebagai pandu arah untuk keluar dari kemelut perkauman dan keagamaan yang sempit.

Orang ramai, peminat seni, sastera, sejarah, politik dialu-alukan hadir. – Roketkini.com