Berita

Zahid, apa alasan usir Leung?

KLUANG, 30 MEI: ADUN Mengkibol Tan Hong Pin mendesak Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi menjelaskan sebab aktivis prodemokrasi Leung Kwok Hung diusir dari Malaysia.

“Saya tak faham kenapa kerajaan Malaysia usir Leung. Saya tak dapat terima tindakan tanpa sebab dan melampau ini.

“Jadi, saya minta Zahid Hamidi jelaskan alasan di sebalik keputusan mengusir Leung kepada seluruh rakyat Hong Kong dan Malaysia,” tegas Hong Pin dalam satu kenyataannya.

Leung warga China menjadi mangsa terbaru kerajaan UMNO-BN setelah sebelum ini menghalang seorang lagi aktivis mahasiswa Joshua Wong, 18, atas alasan keselamatan negara.

Joshua WongJoshua (gambar) dihantar pulang ke Hong Kong sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Kedua mereka dijemput ke Malaysia bagi menghadiri program memperingati peristiwa kebangkitan rakyat di Dataran Tiananmen, China.

Ujar Hong Ping tindakan terbaru kerajaan UMNO- BN itu menunjukkan seolah-olah Malaysia dikawal oleh penguasa totalitarian komunis.

“Leung terkenal banyak mengkritik dasar Parti Komunis China. Kita susah nak faham kenapa hal itu boleh menyebabkan kerajaan Malaysia menghalangnya masuk ke Malaysia.

“Sepatutnya, dalam masyarakat demokratik, semua hal dapat dibincang melalui debat dan pertukaran pandangan dalam wacana awam.

“Walaupun mungkin saya ada tidak setuju dengan beberapa pandangan politiknya, namun dia tak sepatutnya dihalang bercakap di Malaysia,” jelas Hong Pin lagi. – Roketkini.com