Rencana

SURAT PEMBACA: Mampukah MAS kembali gemilang?

Pelantikan Christoph Mueller beberapa bulan lepas menimbulkan banyak tanda soal dan kritikan daripada masyarakat termasuk Pemuda UMNO Malaysia sendiri. Tetapi ada yang menyambut baik pelantinkan beliau untuk memulihkan keadaan syarikat Penerbangan Malaysia (MAS.

muller

Mueller

Pada pertengahan minggu lepas, muka akhbar penuh dengan berita tentang pemecatan besar-besaran kakitangan sedia ada MAS yang akan berlaku dan alasan-alasan yang dinyatakan yang menjadi faktor kepada keadaan parah syarikat itu hari ini. Antaranya, tuntutan overtime, elaun kakitangan dan sebagainya.

Kalau kita lihat pada dasarnya, langkah ini amatlah baik. Tetapi apabila diselami, adakah langkah ini konklusif dan holistik?

Adakah ia mengatasi root cause of the problem yang ada dalam MAS?

Apa yang sering diperkatakan adalah kontrak penyajian makanan yang melibatkan penambahan nilai atas angin yang melampau dan tata kelola yang tidak baik dalam pentadbiran eksekutif MAS.

Kepincangan yang membawa keadaan parah MAS tidaklah harus dipertanggungjawabkan kepada insiden MH17 dan MH370 sepenuhnya.

Hal ini sebenarnya bermula dari era pimpinan Tan Sri Tajuddin Ramli dan ketua eksekutif  seterusnya menghadapi misi sukar membawa MAS ke era gemilangnya di bawah pimpinan Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman.

Langkah pengurangan tenaga kerja MAS ini memangsakan rakyat Malaysia sendiri walhal mereka ini gajinya bukanlah semewah eksekutif di peringkat atasan.

tajuddin-ramli

Tajuddin Ramli

Bukan sahaja itu, mereka ini tidaklah melakukan keputusan dan strategi yang merugikan MAS hatta bukan punca utama sehinggakan harus dipecat. Pihak NUFAM mempunyai sebab yang substantif membawa isu ini kepada masyarakat sejagat.

Pada hemat saya, langkah menyelamatkan MAS haruslah konlusif, holistik dan adil, sama ada kepada kakitangan bawahan, atasan mahupun golongan berkepentingan.

Apa yang mustahak dan perlu disingkirkan daripada MAS adalah amalan ketirisan dan kontrak jangka panjang yang memangsakan syarikat penerbangan itu sendiri.

Isu anak tempatan dan warga asing tidak harus menjadi perkara pokok dalam hal memulihkan MAS. Syarikat penerbangan yang ternama seperti MAS wajib dipimpin oleh seorang no-nonsense man dan tegas dalam pendirian urus tadbir yang bersih.

Beliau bukan saja memimpin sebuah syarikat biasa, MAS adalah kebanggaan rakyat Malaysia dan menjadi harapan majoriti rakyat agar ia kembali ke era kegemilangannya. – Roketkini.com