Berita

Mufti Perlis: Larangan wajar dicontohi, elak kekeliruan

KUALA LUMPUR 2 OKT: Mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin menyokong larangan menggunakan pembesar suara selain azan dan iqamah bagi mengelakkan kekeliruan berikutan golongan bukan Islam menyangka ia sebagai azan.

Beliau berkata, sebahagian bukan Islam menyangka demikian hingga menimbulkan sangkaan buruk dengan Islam, apatah lagi bacaan itu mengambil masa lama sedangkan azan tidak lebih lima minit.

Menegaskan Rasulullah SAW melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid hingga mengganggu jemaah lain, beliau berkata, bacaan sedemikian tidak boleh dipaksa orang lain untuk mendengarnya walaupun perbuatan itu baik.

“Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau sedang sakit atau ada anak kecil tidur, atau mereka tidak difardu solat seperti wanita haid atau bukan muslim dan lain-lain,” katanya.

Beliau menulis demikian pada facebooknya hari ini susulan kecaman segelintir umat Islam terhadap larangan yang diwarta Jabatan Mufti Pulau Pinang hingga mengaitkannya dengan Kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP.

Mohd Asri berkata, pandangan itu turut disokong ulama besar pada zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin dan ulama silam, Al-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi yang meninggal dunia pada 597H.

“Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur aduk azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan,” kata Al-Imam al-Hafizd dipetik.

Kata Mohd Asri, sesetengah pihak cuba mempertahan amalan itu atas alasan ia bacaan al-Quran atau zikir yang patut diagung dan menyangka sikap keras mereka sebagai ‘perjuangan mempertahankan Islam’.

Sebaliknya, beliau berkata, umat Islam patut menghenti bacaan melalui pembesar suara yang mengganggu orang luar dan dalam masjid bagi menjaga keharmonian Islam, bukan semata-mata isu politik.

“Suara-suara yang dikuatkan itu bukan menambahkan cinta mereka kepada Islam, sebaliknya menimbulkan salahfaham banyak pihak,” katanya. – Roketkini.com