Berita

Tol: Dasar penswastaan BN gagal, kroni untung rakyat rugi

KUALA LUMPUR 13 OKT: Kenaikan kadar tol membuktikan kegagalan Kerajaan Persekutuan dalam melaksanakan dasar penswastaan berikutan hanya kroni tertentu mendapat manfaat langsung melalui amalam pemberian projek tanpa tender terbuka.

Menyifatkan ia hanya janji kosong, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, berkata pentadbiran BN berselindung di sebalik kadar tol rendah pada awal projek bagi mendorong pengguna menerima skim konsesi tol.

“Janji Datuk Seri Najib Razak pada manifesto pilihan raya BN 2013 betapa kadar tol akan berkurangan secara berperingkat dalam tempoh lima tahun hanya janji kosong untuk meraih undi.

“Bahlkan, Kementerian Kerja Raya tidak peduli untuk memberi alasan lebih meyakinkan, selain menyatakan jumlah yang dijimat boleh digunakan untuk melaksanakan projek pembangunan yang memberi kesan berganda kepada ekonomi.

“Alasan itu tidak masuk akan kerana perbelanjaan rakyat terhadap pembelian selain dari bayaran tol juga memberi kesan sama kepada ekonomi,” katanya pada kenyataan media, hari ini.

Pua berkata, kenaikan kadar tol juga membuktikan BN tidak berupaya mengurus ekonomi negara sebaliknya, rasuah, pembaziran, ketidakcekapan dan penyelewengan dana kerajaan, berleluasa.

Di sebalik pertambahan hasil melalui kenaikan harga minyak sejak dua dekad lalu, rakyat bukan sahaja terpaksa membayar mahal untuk menggunakan lebuh raya, bahkan kerajaan menjadi miskin hingga melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST),” katannya.