Berita

Presiden 1MDB letak syarat mengarut elak soalan ‘panas’ Tony Pua

KUALA LUMPUR 29 JUN: Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy meletak syarat mengarut bagi mengelakkannya ditanya Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua melalui siaran langsung televisyen.

Menyifatkan syarat meletak jawatan sebagai ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) sebagai tidak masuk akal, Pua mempersoal mengapa Arul Kanda begitu takut berdepan dengannya sedangkan majoriti PAC dikuasai Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

“Saya tidak terkejut dengan kenyataan Arul yang terima cabaran tapi buat syarat tidak masuk akal. Berhenti beri alasan bodoh, terima cabaran saya. Mengapa bimbang jawatan saya dalam PAC? Ada 13 ahli PAC BN,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen.

Arul Kanda dikatakan membuat kenyataan bersetuju dengan cabaran Pua tetapi meletak syarat mengarut atas alasan wujud konflik kepentingan lantaran Pua adalah ahli PAC yang sedang menyiasat 1MDB.

Sebaliknya, Pua berkata tiada konflik kepentingan berlaku berikutan skandal yang dipertikai berkaitan dengan kepentingan awam.

“Tiada undang-undang mengatakan saya tidak boleh bangkitkan isu kepentingan awam walaupun saya masih dalam PAC. Tidak relevan Arul kata ada konflik kepentingan,” katanya yang terkenal dengan kebijakan membawakan soalan kritikal atau panas.