Berita

PTDL: Adun Pulau Tikus kecam kain rentang fitnah

PULAU PINANG 1 DIS: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Tikus, Yap Soo Huey menafikan wujudnya unsur tipu muslihat dalam pelan projek Terowong Dasar Laut (PTDL) yang diusahakan Kerajaan Pulau Pinang.

Merujuk perbuatan kumpulan tertentu yang menaikkan kain rentang kononnya wujud muslihat dalam projek berkenaan, beliau pada sidang media, berkata:

“Tindakan jahat itu dikesan di Sungai Ara, sepanjang Jalan Scotland dekat Tesco Tanjung Pinang. Kain rentang itu bukan diletakkan oleh saya. Ia diletakkan tanpa permit Majlis Bandaran Pulau Pinang (MBPP).”

PTLD diluluskan dengan kos keseluruhan dianggarkan bernilai RM6.3 billion dan dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri.

Sebelum ini, Soo Huey pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang mempersoal pemberian tanah kepada Consortium Zenith BUCG berikutan bimbang ada salah guna jika projek tidak dapat dilaksanakan.

“Meski soalan yang diajukan bersifat kontroversi, saya tidak dipaksa tutup mulut oleh DAP atau Kerajaan Negeri dari terus mengajukan soalan dan membuat kenyataan. Malah, mereka menjawab dengan jujur,” katanya.

Consortium dilantik sebagai pelaksana PTLD dengan kerjasama Zenith Construction Sdn Bhd dan China Railway Construction Co Ltd (CRCC), selain Beijing Urban Construction Group, Sri Tinggi Sdn Bhd dan Juteras Sdn Bhd.

Bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap kumpulan yang menaikkan kain rentang itu, beliau akan terus menjalankan siasatan dan memastikan projek itu berjalan dengan telus.