Wawancara

Tony Pua: Masalahnya, cikgu-cikgu kita pun tak fasih…

Bagaimana boleh tergerak hati saudara untuk sertai DAP?

Memang sejak kecil banyak membaca berita-berita mengenai Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang dan saya rasa mereka ini berhati ikhlas dan murni untuk cuba memaju dan membaiki kelemahan dalam negara kita. Malah mereka tak peduli keluar  masuk ISA. Mereka tak  kisah dan terus berjuang. Pernah dulu mereka ditawar untuk masuk Barisan Nasional, tapi ditolak, hanya kerana satu sebab: mereka percaya pada prinsip mereka kepada sebuah negara adil dan saksama kepada semua lapisan masyarakat. Jadi, itu merupakan satu basis yang saya admire lah.

Secara ringkas, saya sertai DAP pada 2007, di mana pada masa itu saya entrepreneur kepada Pesawat, syarikat saya sendiri yang bertapak di Malaysia selama lebih kurang sepuluh tahun. Tetapi syarikat tu disenarai di Singapura. Jadi saya masuk parti dan keluar syarikat lah.

Minat tentang politik memang sudah ada. Mungkin ada hesitation itu saya rasa yang paling susah dalam keadaan seorang ahli politik, bukan dia sendiri tetapi keluarga dia. Jadi, saya rasa kena ada sedikit wang dalam bank dulu lah. kalau saya kena tangkap, bini duduk sorang, kemudian baru saya masuk politik. Kalau nak masuk lah.

Ini bermaksud saudara sertai DAP, tercerah oleh wawasan dan prinsip DAP?

Prinsip itu memang sudah ada sejak tingkatan satu lagi.

Saya faham saudara dari Universiti Oxford, UK?

Ya. Saya belajar Falsafah, Politik dan Ekonomi. Ia memang satu kursus pelajaran saya di sana.

Adakah pendidikan di sana juga turut mendorong saudara tentang kesedaran politik?

Saya tak rasa itu mendorong. Mungkin saya didorong untuk membuat kursus tersebut. Terasa terpanggil untuk pilih jurusan itu. Sebenarnya saya memang minat ekonomi. Jadi saya pilih Oxford. Malangnya disana tiada pengkhususan untuk ekonomi saja, ia ada pakej falsafah, politik, dan sejarah pun ada. Bila saya di sana, saya sedar ramai antara ahli politik di UK lepasan PPE di Oxford. Lebih kurang 10 hingga 13 bekas perdana menteri di UK dari kursus itu. Saya ada tertarik juga dengan kursus seperti ini kerana menghasilkan orang-orang seperti itu.

Bila saudara memilih PPE sebagai kursus, adakah sebarang bantahan dari keluarga?

Tak. Ini pilihan saya.

Maksudnya keluarga tak halang atau memberi dorongan?

Tak, tak menghalang. Mungkin cuma tak sedar minat saya dalam politik itu begitu mendalam. Mereka sedar minat saya dalam politik dari dulu lagi, dari bapa saya, dari akhbar-akhbar. Dulu, waktu pergi dan balik dari sekolah, bapa selalu cerita serba sedikit, contohnya tentang MCA makan duit orang, lampu ni baru tukar tiga bulan dah rosak, tengok pokok itu baru tanam tiga bulan dah tumbang kena tukar pokok baru. Itu menghasilkan persoalan kepada saya yang menjurus kepada politik.

Maksudnya itu lah yang sebenarnya mendorong saudara?

Ya. Minat sudah ada. Tapi sama ada nak sertai DAP atau bidang-bidang lain seperti pendidikan, itu kena tengok keadaanlah selepas saya capai kebebasan ekonomi.

Jadi kenapa pilih DAP dari pelbagai lagi parti politik?

Saya kagum dengan DAP kerana prinsip yang kukuh. Kita tak akan kompromi tentang prinsip dan saya rasa DAP ada suara yang kuat dalam Parlimen. Terutamanya pada 2007. Waktu itu kita ada lebih kurang 13 ahli parlimen. DAP mempunyai suara yg paling kuat.

Dan pada 2008 saudara mula tercalon untuk pilihan raya ke-12.

Ya, ya, Saya ditarik oleh Lim Guan Eng untuk jual syarikat. Dia kata, “You kena masuk. Jangan tunggu lagi.” Masa itu saya jawab, tunggu dulu, biar saya selesaikan beberapa masalah yang ada dalam syarikat. Dia faham dan dia ikut, ikut, ikut sampai satu masa saya rasa syarikat dah OK dan saya serahkan pada pihak pengurusan sehingga OK. Kemudian barulah saya sertai pilihan raya.

Dalam DAP, saudara memegang jawatan sebagai Setiausaha Publisiti Kebangsaan. Selalunya, apa isu-isu yang saudara perjuangkan?

Selalunya saya ikuti isu-isu berkaitan ekonomi. Minggu lepas saja saya keluarkan tiga kenyataan tentang subsidi. Selain itu saya juga minat tentang isu pendidikan seperti biasiswa dan hal-hal yang berkaitanlah. Bagaimanapun kebanyakannya mendorong kepada isu yang saya faham, iaitu ekonomi. Contohnya, bila mereka (Barisan Nasional) nak keluarkan isu berkaitan cukai GST, nanti saya akan buat bising lah. Isu-isu skandal seperti penswastaan, pembelian senjata yang mahal juga adalah salah satu kepakaran saya.

Tetapi saudara, selalunya dalam kalangan masyarakat Melayu, terutamanya yang jauh dari informasi, dikatakan kurang mengambil perhatian tentang isu-isu yang saudara perjuangkan. Kenapa ya?

Salah satunya mungkin kerana isu-isu saya diterbitkan dalam media bahasa Inggeris dan media bahasa Cina saja. Itulah sebab kita tubuhkan Roketkini. Jadi saya rasa perkara berkaitan ekonomi dalam media Melayu agak kurang. Dan masyarakat kurang minat untuk mengikutinya mungkin kerana terlalu rumit. Tak tahu lah, tapi bagi saya ekonomi penting kerana kerajaan (seharusnya) menjaga wang negara dengan beramanah dan dapat dipulangkan kepada rakyat.

Maksudnya masalah untuk berhadapan masyarakat Melayu adalah berkaitan medium bahasa?

Pua: Kamu sendiri boleh tengok (portal berita internet) The Malaysian Insider. Saya rasa secara purata dalam dua, tiga hari tentu ada isu-isu yang saya bangkitkan. Dan isu-isu saya selalunya mendorong kepada ekonomi. Tentulah ada isu politik, tapi kebanyakannya ekonomi.

Jadi selain masalah untuk mencapai pembaca Melayu tentang kepentingan ekonomi negara, mungkin saudara ada cara untuk atasi masalah ini?

Dalam ceramah-ceramah PAS dan PKR di kawasan Melayu, selalunya isu-isu yang saya bangkitkan hal-hal yang bersangkut paut dengan ekonomi. Saya kurang berucap tentang tentang politik kejamlah atau video seks lah. Saya cuba selalu fokuskan dalam ceramah isu-isu berkaitan ekonomi dan pendidikan. Ahli politik bila mereka sentuh tentang ekonomi pun secara ringkas saja. Tapi kalau terlalu mendalam pun tak boleh juga takut nanti orang tak faham jadi kena bangkitkan isu-isu ekonomi dengan cara yang orang ramai boleh faham.

Dan itu peranan saudara dalam DAP, menerangkan hal berkaitan ekonomi, pendidikan, dan hal-hal yang serius. Bagaimana pula berkaitan Pakatan Rakyat, contohnyaBuku Jingga, yang mana masyarakat masih kurang faham?

Buku Jingga ialah dokumen yang dikeluarkan oleh parti-parti dalam Pakatan Rakyat. Penglibatan saya dalam Buku Jingga tak banyak tapi (Liew) Chin Tong (Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera) yang terlibat masa itu. Saya cuma terlibat dalam isu-isu belanjawan. Ini lah polisi-polisi dan dasar-dasar yang akan kita laksanakan bila kita menawan Putrajaya.

Memang sebuah buku seperti Buku Jingga bukan mudah untuk seluruh masyarakat faham. Tapi ianya penting kepada golongan intelektual dan golongan yang berpengaruh. Mereka lah yang akan menghantar mesej yang ada dalam Buku Jingga kepada orang ramai. Jadi kalau kita tak ada Buku Jingga, golongan ini tak ada maklumat untuk sebarkan kepada orang ramai.

Golongan akedemik dan intelektual yang saudara maksudkan ini merangkumi golongan-golongan yang dalam parti?

Tak. Di luar parti. Mereka yang berpengaruh dalam masyarakat. Tak kiralah, NGO, intelektual akademik, apa-apa lah yang berpengaruh yang boleh beri pendapat dan komen tentang polisi-polisi yang kita nak maksudkan.

Pada masa sama bila kita ceramah kepada orang ramai, kita bercakap tentang Buku Jingga, tapi kita juga tak baca Buku Jingga, kita cuma petik satu dua perkara dalam Buku Jingga sama ada ia akan meningkatkan gaji guru-guru, menghapuskan tol dan lain-lain. Bagaimanapun, isu-isu ini akan dibangkitkan satu persatu. Jadi tak perlu setiap kali berceramah hanya pasal Buku Jingga. Kita hanya perlu kata kita ada polisi, kita ada Buku Jingga, anda boleh baca tetapi antara polisi yang paling penting yang anda boleh baca adalah ABC. Itu kita perlu buat.

Cuma lingkaran luar dari Pakatan Rakyat melihat Buku Jingga ini satu masalah bagi mereka. Ada reaksi tindakan kerajaan terhadap Buku Jingga seperti penghapusan tol baru-baru ini, dan contoh terbaru macam gaji guru. Apa komen saudara?

Saya rasa ini menunjukkan BN tidak prihatin tentang beban yang dipikul rakyat Malaysia. Ini hanya berlaku selepas tekanan dan desakan oleh Pakatan Rakyat seperti melalui Buku Jingga baru mereka akan melaksanakan dasar-dasar yang benar-benar mementingkan rakyat.

Sebelum itu waktu kita lancarkan Buku Jingga, mereka kritik kata, kalau kita laksanakan, negara akan bankrap. Tapi kita sudah buat perkiraan. Kalau meningkatkan gaji guru, elaun guru kepada RM500 seorang, lebih kurang RM3 bilion saja. Takkan RM3 bilion akan membankrapkan kerajaan. Dan kemudian selepas itu tak lama lagi dua tiga bulan mereka umumkan gaji guru dinaikkan. Yang mereka naikkan itu mungkin lebih tinggi dari RM3 bilion.

Jadi yang kedua, kita lihat, kita desak hapuskan tol. Mereka kata tak boleh. Mereka kena bayar pampasan. Ah, RM500 bilion tapi sekarang kita lihat tak bayar RM500 bilion pun. Mereka dah mansuhkan tol di Cheras Express Highway dan di mana-mana tapi masih ada masalah sebab mereka perlu bayar pampasan. Dalam perjanjian memang kita boleh ambil alih tol tersebut dengan kos asal iaitu kos pembinaan tanpa memberikan pampasan untuk masa depan. Mereka kata kita kena bayar pampasan bagi untuk keuntungan masa depan. Dalam perjanjian tol tak perlu.

Walau pun baru-baru ini yang tol dimansuhkan mereka kata akan beri pampasan, tetapi amaun pampasan tidak pula diumumkan?

Ya, belum lagi. Sebenarnya ada yang kena bayar pampasan tapi Cheras Express Toll tu tak ada pampasan tapi dia minta seorang ahli perniagaan untuk buat penstrukturan semula. Dan caranya pula secara tak langsung. Tapi pengurangan tol di New Pantai Express Highway, mereka kurang 50 sen. Mereka tangguhkan kenaikan tol di Bangsar Highway, yang tu kena bayar pampasan.

Apa pandangan saudara tentang sistem pendidikan di Malaysia sekarang ini?

Terlalu lemah dan saya rasa kerajaan terlalu defensif bila dikritik tentang mutu pendidikan. Antara masalah yang saya bangkitkan dalam masyarakat Melayu, ada satu perasaan defensif bila kita bangkitkan isu-isu DEB dengan pendidikan. Kecenderungan yang diberikan kepada kaum bumiputera. Antara yang kita tahu adalah bagi pensyarah-pensyarah dan juga profesor-profesor yang ada, kita lihat majoriti dari satu kaum dan kita tahulah secara umum ramai, walau pun bukan semua, yang dapat posisi mereka bukan kerana kebolehan atau pun merit.

Yang saya bangkitkan: kalau kita nak bantu orang Melayu yang kita setuju memang dari segi perbandingan, lemah dari segi akademik, kalau benar-benar nak bantu kita perlu pensyarah dan cikgu yang terbaik, tak kira kaum. Jadi, kalau kita memperkaumkan dari segi pendidikan, apakah penuntut-penuntut yang lemah akan diajar oleh pensyarah-pensyarah yang tak berkualiti? Macam, shooting your own foot.

Jadi mereka gunakan satu dasar yang pada akhirnya memakan dasar mereka sendiri. Dalam ceramah-ceramah, saya cuba yakinkan kepada majoriti, polisi ini ada kelemahan dia dan kita tak bantah untuk bantu bumiputera kerana ramai bumiputera yang lemah, itu kita tak pertikaikan dan kita setuju untuk bantu yang lemah. Tapi apa yang berlaku dalam polisi-polisi DEB, ia dipergunakan untuk membantu orang-orang yang tertentu dan kesannya, pihak yang lemah menjadi mangsa. Jadi selalu kita kata, DEB telah pun memangsakan bangsa sendiri.

Bagaimana pandangan saudara untuk memperbaiki sistem pendidikan ini?

Saya rasa pendidikan ini perlu bagi dasar DEB dan memang kita nak kurangkan dasar perkauman dan mengikut dasar keperluan. Jadi kalau kita nak bantu, kita bantu ikut keperluan. Kalau yang lemah, kita bantu yang lemah. Kita bantu yang lemah bukan kerana kaum. Kalau kita ada perubahan paradigma sebegitu, kita akan fikir OK, kalau kita bantu kerana lemah, bukan kerana kaum. Lain-lain polisi yang kita buat seperti pensyarah yang ada dalam universiti kita akan cuba seboleh mungkin yang memilih yang terbaik untuk bantu yang lemah. Fikiran akan berubah dan kita harap dengan cara begitu, yang lemah akan menjadi yang kuat.

Dan yang kuat akan menjadi yang lemah?

(Ketawa) Jadi itu prinsip dari DAP. Tetapi kita tahulah media massaUMNO selalu gunakan alasan yang kita nak ceraikan dan robohkan institusi Bumiputera, kita nak halang Bumiputera dan lain-lain.

Kebetulan bercakap tentang aspek pendidikan, apa pandangan saudara tentang  Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dianjurkan Tun Mahathir Mohamad?

Pandangan saya, objektif dia baik, cara pelaksanaan, masa pelaksanaan, juga sesuai. Objektif baik bukan saja kita kena fasih dalam satu bahasa. Fasih dalam Bahasa Malaysia, itu tak dipertikaikan. Tapi dalam dunia globalisasi ini kita perlu fasih dalam banyak bahasa. Dua, kalau boleh tiga. Masalahnya ialah, cikgu-cikgu kita pun tak fasih…

Perkara ini ada kaitan dengan saudara sebut tadi bahawa pemilihan pensyarah dan guru tak berdasarkan merit. Guru-guru, pensyarah-pensyarah tak ada kualiti untuk mengajar?

Ya. Di Singapura tak sama. Di sana sarjana yang terbaik bila pulang, kerajaan akan minta dia jadi guru dan mereka terima sebab itu satu kerjaya untuk yang berkualiti. Manakala di Malaysia mereka buat di mana sampai satu tahap di mana kita rasa menjadi guru sebagai pilihan terakhir. Di Singapura tak sama. Gaji dan kualitinya bagus. Di Malaysia bila para sarjana pulang dia tak kerja dengan kerajaan. Kalau lah sebahagian dari mereka jadi guru, kita boleh tingkatkan lagi kualiti pendidikan kita.

Jadi berbalik kepada PPSMI, yang penting pelaksanan. Yang pertama, guru kita pun tak fasih bahasa Inggeris. Kalau di perkampungan, di mana keluarga tak ada latar belakang dalam bahasa Inggeris, guru akan keliru dan murid jadi susah. Tapi pada masa yang sama memang ada tempat di mana bahasa Inggeris tak jadi masalah.

Pandangan DAP, bagi kawasan di mana majoriti ibu bapa terutamanya di bandar, minta supaya polisi PPSMI dijalankan. Asalkan sekurang-kurangnya 70 peratus, 80 peratus ibu bapa setuju, teruskan, biar diteruskan. Kita jangan halang orang lain dari memajukan pendidikan. Tapi di luar bandar di mana kita tak ada infrastruktur, memang tak ada guru yang cukup baik, memang tak ada latar belakang dalam bahasa Inggeris, bagi murid-murid, lebih baik kita ajar dalam bahasa Malaysia supaya mereka sekurang-kurangnya faham matematik dan sains daripada ajar dalam bahasa Inggeris di mana bukan saja mereka tak dapat belajar bahasa Inggeris, mereka juga gagal dalam matematik dan sains.

Maksudnya kena pilih tempat yang khusus untuk mengajar PPSMI?

Betul. Tapi bila mereka nak tarik, mereka tarik balik semua. Jadi saya rasa polisi seperti ini tak fleksibel lah. Ini akan mengendurkan pendidikan. Dan bagi sekolah bandar di mana majoriti ibu bapa, tak kiralah 70 peratus atau 80 peratus setuju nak minta PPSMI diteruskan, biar ia diteruskan.

Kita melihat masalah pendidikan bukan saja masalah tentang objektif atau dasar-dasar kita. Macam pelaksanaan kita, yang paling penting contohnya isu-isu PPSMI. Bahkan kualiti guru yang kita sebut, kita lihat guru-guru ini pun kena buat kerja-kerja pengurusan yang mana bukan kerjaya dan pengkhususan mereka.

Memang isu itu perlu diselesaikan. Kalau kita nak pergi ke tahap tersebut, banyak perkara boleh dibangkit. Tapi banyak isu dan secara dasarnya kita tak dapat menarik guru yang berkualiti.

Mengenai email 1Malaysia, saudara boleh dikatakan orang yang kuat menentang, tapi rasa responnya tak ramai ambil kisah sangat, terutamanya di kalangan orang Melayu.

Ya, antara kalangan orang Melayu, tapi kalau anda tengok berita berbahasa Inggeris, banyak respon.

Menganai skandal Port Klang Free Zone (PKFZ), kita lihat di sini, corak pemikiran Melayu, secara kasarnya, seolah-olah seperti: “Ini tak ada kena mengena dengan aku.” Komen saudara?

Ya, ini lah yang buat saya pening kepala. Saya pernah bangkit isu PKFZ di ceramah, bahasa yang saya gunakan agak OK lah, tapi saya tengok orang ramai macam dengar tak dengar, macam ‘tak makan’ dengan ucapan berbuih saya.

Atau mungkin sebab isu terlalu serius?

Mungkinlah. Mungkin terlalu banyak angka, terlalu banyak serius.

Seolah-olah yang diminati, contohnya isu-isu yang bersifat sensasi seperti isu video seks. Tapi isu teknikal Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pula diambil perhatian. Mungkin saudara ada pendapat bagaimana mungkin dipermudahkan.

Yang benar-benar teknikal saya tak bangkitkan ketika ceramah. Buang masa saja. Jadi saya cuba untuk permudahkan. Tapi pada masa sama, saya tidak rasa terletak pada satu-satu orang untuk jelaskan perkara ini. Saya fikir kalau semua pemimpin fasih tentang perkara ini, orang ramai akan lebih faham tentang perkara ini. Bukan bergantung kepada seorang saja. Kalau lebih ramai orang bercakap tentang perkara ini, dan tiap-tiap bulan orang ramai dengar perkara ini akan ada kata-kata yang berbunyi seperti ini: “Oh, baru saya faham.”

Macam video seks itulah.

(Ketawa) Video seks itu tak perlu cakap pun semua orang faham lah.

Apa sebenarnya saudara sasarkan untuk parti dalam waktu terdekat ini?

Untuk waktu terdekat kita perlu tingkatkan kredibiliti parti kepada pelbagai golongan masyarakat. Yang pertama meningkatkan kredibiliti bahawa DAP mampu memerintah. Pada masa dulu memang kita ada masalah. Dulu BN selalu kata, “Mereka ini tak pernah perintah, mereka tak ada pengalaman. Jadi kamu nak ambil risiko dengan mengundi sama dia lah?” Tapi sekarang kita sudah tadbir Pulau Pinang, dan kita dah tunjukkan yang kita perintah dengan adil, saksama dan kita beri keuntungan negeri kepada semua tak kira bangsa, agama.

Yang kedua, pada masa sama kita perlu tingkatkan dasar-dasar dalam parti. Jadi kita keluarkan bajet alternatif. Kita keluarkan dasar-dasar dan polisi.

Yang ketiga, kita perlu meningkatkan persefahaman antara orang Melayu kepada DAP. Itu lebih susah.

Susah bukan kerana kita rasa kita ada buat salah tapi kerana kita tak ada akses, kerana persepsi oleh UMNO terhadap DAP sejak sekian lama, menghalang kita dari mendekati masyarakat Melayu. Contohnya isu negara Kristian oleh Utusan itu. Walau pun kita jelaskan itu satu pembohongan, jelas fiksyen, tetapi ada juga orang takut. Jadi, ada juga kebenaran ini walau pun dinafikan secara keras, tapi dalam hati mereka, mereka tetap rasa DAP nak jadikan negara Kristian. Untuk pecahkan perkara ini sangat susah. Kita tak akan menang dari segi persepsi. Jadi kita perlu sediakan strategi, semua langkah dan semua perkara yang dirangkum bersama, mungkin satu hari nanti persepsi akan berubah.

Boleh jelaskan sedikit?

Dengan cara pemberitaan. Kita tunjuk bahawa di Pulau Pinang kita tak perkecilkan kaum Melayu dan agama Islam. Peruntukan bagi agama Islam di Pulau Pinang meningkat tiga kali ganda berbanding pada pemerintahan (Gerakan) Koh Tsu Koon. Kita bagi peruntukan kepada sekolah agama rakyat. Negeri-negeri di bawah BN tidak buat seperti Pulau Pinang. Kita juga berikan wang telus kepada semua warga 60 tahun ke atas tanpa mengira sama ada kaum Cina, India atau Melayu, asalkan orang Pulau Pinang. Jelas pendirian kami bahawa kami memperjuangkan isu-isu yang melangkaui perkauman sempit kerana ini merupakan isu rakyat Malaysia.

Dari segi media iaitu Roketkini, kita cuba jelaskan pendirian kita yang bukan hanya retorik kosong supaya akan ada kesan terhadap semua orang.

Usaha DAP ini sudah ada respon dari UMNO. (Naib Presiden UMNO) Zahid Hamidi kata ini strategi politik DAP untuk menakluk Melaka and Negeri Sembilan yang mana DAP mahu letak calon Melayu di sana.

Ya. Ini tak salah. Ini memang cara kita untuk memperjelaskan pendirian DAP. Memang kita nak memenangi pilihan raya di Melaka dan Negeri Sembilan. Ini tak salah. Dan cara untuk memenangi pilihan raya di kawasan-kawasan ini adalah cara untuk memberi gambaran yang benar kepada orang ramai, termasuk kaum Melayu.

(Ahli MT UMNO) Dr Puad Zarkashi pula kata, ini salah satu cara DAP nak memesongkan orang Melayu, menggunakan bahasa Malaysia untuk menulis kembali sejarah DAP yang mana ada persamaan dengan komunis. Apa pandangan saudara tentang itu?

Saya rasa doktor (Puad Zarkashi) lebih baik buang jawatan doktor itu lah sebab kalau nak buat sejarah tentang DAP bukan saja kita tulis, orang lain pun ada tulis. Orang dalam universiti pun ada tulis. Memang kita ahli yang tertinggal selepas PAP pecah ke Singapura. Tapi pecahan PAP yang tinggal di Malaysia adalah yang patriotik kepada Malaysia. Dan kita tubuhkan parti baru (DAP). Hari ini DAP dan PAP adalah dua parti yang jauh berbeza. Kita anti ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri), anti OSA (Akta rahsia Rasmi). PAP tak sama, PAP masih ada ISA, masih ada OSA dan lain-lain. Saya rasa perbezaan antara DAP dan PAP hari ini adalah seperti siang dan malam.

Dr Puad juga mengaitkan tindakan DAP mewujudkan media baru, Roketkini yang bahasa Malaysia, yang mana untuk mengambil calon-calon daripada PKR dan PAS. Adakah dia hendak lagakan pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat?

Saya rasa kita memang nak sokongan dari penyokong PAS dan PKR. Itu tak salah. Itu sebabnya kita pergi ke ceramah PAS, PKR, untuk fahamkan pendirian DAP. Tapi kita tak minat untuk melagakan ahli politik dan pemimpin dari PAS dan PKR. Kita tak buat begitu. Kita ingin memang ingin mencalonkan calon Melayu pada pilihan raya akan datang tapi kita bukan kata “Oh kamu PKR, kamu ambil bendera kami dan bertanding atas nama DAP.” Itu kita tak buat. Kita ada cara untuk mendapat calon dengan cara sendiri.

Dia (Zahid Hamidi) cakap tu berdasarkan, contohnya Negeri Sembilan, yang mana DAP majoriti di sana. Jadi kalau ada calon Melayu, DAP boleh jadi Menteri Besar. Begitu juga dengan Perak. Perak, PAS cuma ada sikit kerusi saja berbanding DAP dan PKR.

Apa yang penting, pendirian bagi DAP, kita dalam Pakatan akan melantik orang yang paling sesuai untuk jawatan tersebut. Katakan di Perak, kita dah jelaskan secara terus terang, berapa kerusi kita menang pun, (Datuk Seri Mohd) Nizar Jamaluddin (dari PAS) akan jadi Menteri Besar. Di Seluruh Malaysia, kita sudah kata Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri kalau kita menang dan itu tak jadi masalah.

Mengenai kempen daftar pengundi baru di sekitar Lembah Klang yang saudara usahakan itu, bagaimana pula?

Ya, mengenai kempen daftar pengundi baru (28 dan 29 Mei ini), ia adalah untuk seluruh Lembah Klang dan kita mahu mencapai 10,000 pengundi baru dan kita akan buat di 12 lokasi di sekitar Lembah Klang dan kita haraplah orang ramai datang mendaftar.

Sebab apa cuma di Lembah Klang saja?

Sebab kita berada di Lembah Klang (ketawa). Bagaimana pun, pendapat saya, setiap negeri patut menjalankan programnya yang tersendiri dan saya pula jalankan tugas ini atas jawatan saya sebagai Timbalan Pengerusi DAP Selangor.

Mengenai bayaran SPR sebanyak RM13.41 untuk daftar undi, boleh saudara jelaskan apa maksudnya?

Oh, itu mengikut laporan atau pun jawapan Menteri di Parlimen, perbelanjaan yang dibuat oleh SPR untuk mendaftarkan pengundi baru, puratanya ialah RM13.41 untuk setiap pengundi baru. Kita rasa kos itu terlalu tinggi dan kita selalu minta pada SPR dan kerajaan supaya membolehkan pendaftaran secara automatik dan menjimatkan beratus juta ringgit yang dibiayai untuk mendaftar orang ramai.

Mengenai Roketkini, apa pandangan saudara?

Saya harap Roketkini akan berjaya supaya dapat menarik lebih ramai lagi orang untuk faham perjuangan DAP. Maksud saya, terutamanya orang Melayu. Setakat sekarang kaum Cina sudah pun ada akses yang cukup baik bukan saja dengan media tempatan sendiri, tetapi juga contohnya dengan Sin Chew Daily. Walau pun mereka tak letak berita kita di muka depan, memang ada ruang bagi kita di ruang dalam. Media berbahasa Inggeris pula kadang kala ada, kadang kala tak ada. Media bahasa Malaysia, langsung tak ada lah.

Jadi Roketkini merupakan satu ruang untuk kita terangkan tentang perjuangan kita dan membalas segala tuduhan bahawa kita bukan parti perkauman. Saya memang keturunan Cina tapi bukan bermaksud polisi yang saya buat untuk orang Cina saja. Jadi, kalau polisi itu baik dan memberikan kebaikan kepada semua rakyat Malaysia, kita ambil pendirian sebegitu. – Roketkini.com