Wawancara

Kerajaan bersih, rakyat selesa

Wawancara Roketkini dengan Jenice Lee

Ahli Dewan Undangan Negeri Teratai Jenice Lee merupakan Pembantu Exco Belia dan Sukan Selangor dan juga Setiausaha Publisiti DAP Selangor selain memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda DAP Selangor dan Timbalan Ketua Pemuda DAP Kebangsaan.

Dilahirkan di kawasan setinggan berhampiran Jalan Loke Yew, Kuala Lumpur, anak bongsu dari tiga beradik ini mendapat Ijazah Sarjana Muda Ekonomi pengkhususan dalam bidang Ekonomi Kerajaan dan Hubungan Antarabangsa, di Unversiti Sydney, Australia pada 2004.

Kenali beliau melalui wawancara oleh wartawan Roketkini Amaluddin Zhafir.

Bagaimana saudari boleh terlibat aktif dalam arena politik?

Seingat saya, saya membabitkan diri dalam politik pada tahun 1998 sewaktu menuntut di New Era College. Dalam penggal pertama, saya yang tubuhkan persatuan pelajar dan kita yang pimpin pelajar-pelajar di sana.

Dalam masa sama, banyak kes yang berlaku di sekeliling saya, termasuk penangkapan Lim Guan Eng yang didakwa atas Akta Hasutan hanya kerana menolong seorang gadis Melayu yang dikatakan dirogol oleh seorang pemimpin politik. Kemudian Guan Eng masuk penjara dan tak lama selepas itu Datuk Seri Anwar Ibrahim pula dipecat dari Timbalan Perdana Menteri dan turut ditangkap di bawah ISA.

Waktu itu, kita sebagai pelajar, kita lihat perlakuan penguasa itu tidak menghormati hak asasi dan kebebasan.

Ketika itu juga, saya kerap menghadiri ceramah-ceramah, program-program nyala lilin bersama masyarakat dan sebagai orang muda saya rasa adalah harus mengambil bahagian dalam semua aktiviti kemasyarakatan sebab itulah tanggungjawab kita.

Kalau semua orang duduk di rumah dan tonton televisyen sahaja, tidak akan berlaku apa-apa perubahan. Jadi, kita kena keluar dan jadi pemimpin untuk masyarakat atau pun sekurang-kurangnya pemimpin dalam kumpulan kecil kita sendiri.

Kenapa saudari memilih DAP?

Saya sertai DAP dalam tahun 2000 walau pun sebelum itu saya sudah aktif dalam aktiviti kemasyarakatan. Selepas Pilihan Raya Umum 1999, saya pernah tolong seorang calon bertanding di Bukit Gasing tapi kalah, dan masa itulah saya sedar pembangkang agak lemah dan perlukan bantuan dari semua pihak termasuk bantuan kewangan dan kakitangan.

Jadi saya sendiri pergi daftar…sebenarnya tiada siapa paksa saya pergi. Saya sendiri pergi ke pejabat Yang Berhormat Fong Kui Lun (Ahli Parlimen Bukit Bintang), pada masa itu pejabatnya di Pudu, sebab dekat dengan rumah saya di Loke Yew. Maka, itulah saya daftar sendiri dan jadi ahli DAP.

Saya juga percaya dengan prinsip demokrasi sosial, yang mana kita perjuangkan kesaksamaan, keadilan, demokrasi dan kebebasan rakyat. Sementara itu, budaya DAP juga berlainan kerana pangkat bukan yang utama. Sebab itu dalam pergaulan, sama ada pemimpin atau tidak, kita sebut saudara dan saudari, jadi kita adalah sama.

 

Prinsip-prinsip yang diamalkan ini memang saya setuju kerana kita harus tolong yang lemah seperti OKU, wanita, atau pun masyarakat yang teraniaya dan ditindas, yang menuntut keadilan dalam masyarakat dari segi ekonomi dan pentadbiran.

Dan sekarang saudari memegang jawatan Pembantu Exco Belia dan Sukan Selangor.

Ya, tetapi saya lebih fokus kepada seni, budaya dan keusahawanan.

Setakat ini, sebagai Pembantu Exco, apa pandangan saudari terhdap golongan muda di Selangor secara keseluruhannya?

Anak muda di Selangor agak ramai. Saya pernah buat kajian iaitu lebih 40 peratus rakyat Selangor adalah golongan bawah 40 tahun. Ini golongan yang besar dan masalahnya, anak muda ikut kategori umur sahaja.

Tetapi dalam umur ini ada yang berbakat menjadi usahawan, ada yang masih cari jalan – walau pun mungkin sesat jalan tak tahu mana pergi mana, ada yang kerja dalam pejabat sahaja, maksud saya yang cari rezeki lah.

Jadi anak muda yang berpangkat itu saya tak perlu sebutlah sebab mereka boleh jaga diri. Tetapi yang berada di tengah-tengah itu, saya rasa mungkin mereka mengalami masalah dengan keluarga dan cara mencari peluang dalam bisnes tetapi itu kita tak boleh bantu banyak kerana usahawan perlu usaha sendiri, itu lah maksud usahawan.

Jadi kita hendak bantu yang dipinggir, atau yang sesat jalan, maksud saya dipinggir yang hisap dadah, atau yang tidak tahu hendak buat apa. Golongan anak muda inilah yang kita cuba fokuskan. Itu sebab kenapa kita wujudkan Penggerak Belia Tempatan (PEBT) iaitu platform untuk mereka yang belum tahu lagi mana hala tuju mereka. Kita hendak beri peluang untuk mereka mencari keistimewaan diri mereka sendiri; tahu manakah hala tuju hidup mereka. Kemungkinan mereka boleh jadi pemimpin PEBT atau pun pengikut dalam zon mereka.

Sebelum kita ada konsep ini, sudah ada majlis belia tetapi fungsinya tidak berapa berkesan kerana ahlinya adalah dari persatuan-persatuan tertentu sahaja.

Bagaimana pun, konsep majlis anak muda kita masalahnya ialah dari segi logistik. Ini kerana Selangor negeri yang agak besar. Kalau mereka datang sini (Shah Alam) bermesyuarat dan buat perbincangan boleh kata leceh sedikit kerana jaraknya memakan masa. Contohnya dari perjalanan dari Sabak Bernam ke sini memakan masa hampir dua jam, dari Nilai ke sini sejam setengah.

Jadi, kita rasa kita perlu buat cara yang lain, iaitu menurunkan kuasa kepada PEBT. Jadi, setiap PEBT akan ada 24 zon, semacam pihak berkuasa tempatan, tetapi PEBT khas untuk anak muda sahaja yang berkait dengan isu-isu anak muda sahaja, tak ada lain.

Dan kita juga berikan peruntukan untuk mereka adakan program menggunakan kreativiti mereka sendiri. Bagaimana pun, kita hanya bagi beberapa peruntukan terhad sahaja dan tak boleh bagi sumbangan tunai, sukaneka tidak digalakkan atau melawat sambil belajar.

Sebagai Pembantu Exco yang menumpukan kepada kesenian dan kebudayaan, apa yang telah saudari buat sepanjang tiga tahun ini?

Sebenarnya, seni dan kebudayaan itu adalah satu bidang yang dicicirkan, tiada siapa yang ambil peduli. Tahun lepas, saya telah mulakan SEYTA iaitu Anugerah Bakat Muda Selangor, iaitu kita nak tumpukan kepada anak-anak muda yang berbakat dalam seni dan kebudayaan. Bagaimana pun, kita tak mahu hadkan hanya kepada anak Selangor sahaja. Kita tidak mahu syok sendiri. Jadi, kita biarkan terbuka kepada seluruh Malaysia.

Terbuka kepada sesiapa yang berumur 18 hingga 35 boleh menyertai dari seluruh Malaysia. Jadi kita boleh tengok tahap kita berbanding orang lain. Dari segi nyanyian, mungkin bagi kita sangat bagus, “Wah sedap dengar,” tetapi mungkin orang lain dari Pahang contohnya, yang lebih sedap suaranya macam Siti Nurhaliza boleh sertai…

Tujuannya, kita hendak menggalakkan anak muda meluaskan pandangan dan minda mereka, supaya tidak tertutup… Hanya cakap hal seperti “Hah, ini kampung saya, saya johan.” (ketawa)

Selain itu, kita galakkan mereka mengembangkan juga budaya, ia sama ada boleh moden dan tradisional sebab bila ada anugerah, ia akan jadi semacam penggerak untuk mereka mencapai sesuatu. Jadi dia akan berusaha buat lebih bagus. Mungkin tahun lepas dia tak dapat, dia akan berusaha lebih lagi. Kita seolah berikan dia lampu, sekurangnya dia nampak hendak pergi ke mana.

Bagaimana pun, mungkin ada yang bijak sedikit. Dia tahu bagaimana hendak cari jalan untuk kembangkan bakatnya: pergi jumpa dengan syarikat-syarikat produksi muzik contohnya.

Tetapi bukan semua anak muda ada jalan yang sebegitu, dan oleh itu kita bagi mereka jalan atau platform untuk persembahkan karya mereka.

Kemungkinan dia bermain seni hanya sebagai sambilan sahaja, contohnya tarian… Jadi ini juga satu ruang untuk mereka persembahkan kepada orang lain…

Selepas itu, baru orang ramai nampak kewujudan mereka. Sebab itu kita hendak tunjukkan keikhlasan kerajaan untuk memupuk atau mencungkil bakat-bakat dalam bidang ini.

Setakat ini, sambutan dan hasil selepas Seyta bagaimana?

Sambutan memang hangat sebab selepas itu, ada ramai yang sudah cakap dengan kawan-kawan mereka dan sebarkan maklumat tentang program ini, dan mereka tahu ini boleh dijadikan ruang untuk mereka. Mereka tahu mereka di mana. Mungkin mereka boleh tercalon, dan jadi dia tahu, dia kena usaha sendirilah. Walau pun tidak menang, tidak dapat anugerah, bagaimana pun mereka akan berbangga kerana terdapat satu tempat yang mereka boleh sembahkan karya mereka.

Bagaimana dengan kawasan saudari sendiri, dan penerimaan masyarakat di sana?

Boleh kata begitu tinggi dan mendalam juga. Tiap-tiap kali saya jumpa mereka, saya bukan pergi cakap “Hai” dan balik sahaja, tetapi saya jumpa dan bincang dengan mereka, dengar rintihan dan pandangan mereka.

Semua kaum… Sebab saya dalam tiga tahun ini, kerap menganjurkan program dan selalu pastikan semua program saya bersifat mesra kaum, kecualilah seminar untuk sesi Mandarin, atau sesi Tamil atau Melayu. Tetapi yang lain, semua program saya, pasti akan melibatkan semua kaum.

Contohnya seperti program sambutan Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali… Sambutannya memang sangat-sangat memberangsangkan sebab setiap kali saya pergi, memang ramai orang.

Maksudnya keharmonian itu sudah wujud, atau baru wujud?

Sekarang memang harmonilah. Tetapi, pada mulanya memang agak susah sikit. Dulu mereka nampak, kalau ada Cina saja mesti program untuk Cina saja. Kalau Melayu, untuk Melayu saja. Jarang ada program untuk semua kaum datang sekali. Dan sekarang ini, perlahan-lahan bertukar pemikiran mereka supaya tak kisah sama ada Adun PAS yang di sebelah kawasan saya, kita juga buat program untuk semua. Jadi lama kelamaan, semua kaum boleh terima. Sudah tidak ada isu atau tension. Ianya sudah jadi bersatu padu, mereka sudah sedar tanah air ini kepunyaan bersama, bukan rasa terasing lagi.

Bagaimana DAP boleh menarik golongan melayu? Dan bagaimana mahu ubah persepsi buruk bahawa DAP itu parti kaum Cina?

Yang pertama sekali kita mesti bertutur dalam bahasa Malaysia lah. Sebab budaya dulu, belajar di sekolah koloni British, jadi mereka bercakap dalam bahasa Inggeris, Walau pun begitu tak semua orang Cina faham dan fasih. Jadi sekarang kita ubah, macam cara yang kita anjurkan, dalam Pemuda DAP kita berkomunikasi menggunakan Bahasa Malaysia supaya semua orang boleh faham, sebab kalau kita berkomunikasi dalam bahasa Inggeris ada sekumpulan yang tak faham.

Dan kita besarkan pengaruh kepada setiap program yang kita anjurkan dengan memastikan sekurang-kurangnya ada dua bahasa… Bagaimana pun, ada program yang kita anjur yang mengunakan tiga bahasa. Ini terpulang kepada kumpulan sasaranlah. Dan bila mereka faham apa yang kita lakukan dalam setiap program, kita akan pastikan penganjur mengormati agama dan kebudayaan kaum lain juga.

Contohnya di semua program kita, mesti adakan masakan Melayu, yang semua halal. Dan kita pastikan tiada daging lembu, sebab penganut Hindu tak makan daging lembu. Tetapi daging kambing ok la.

Bagaimana dengan kerjasama sayap pemuda dari Angkatan Muda Keadilan, Pemuda PAS dan Pemuda DAP sendiri?

Hubungan kita agak OK sebab mungkin kita bukan selalu bermesyuarat berbincang tentang isu mengenai masyarakat atau politik yang ada. Sebab gabungan di atas parti juga ada, jadi kita nampak ada pertindihan dalam gerak kerja kadang kala, tetapi tak mengapalah kerana kita dalam Pakatan sentiasa saling menyokong.

Tiada konflik langsung?

Tak ada konflik lah, memang mesra. Sebab kita jarang mesyuarat, mengenai isu tertentu saja… kita cuma ada mesyuarat dua tiga kali sahaja kita untuk usaha bersama. Tapi memang selalu kita adakan program bersama di peringkat kawasan.

Apa hasil kerjasama itu?

Kita ada rancangan buat satu latihan untuk Pemuda Pakatan Rakyat tetapi sebab ada pilihan raya kecil, kita tangguhkan sehingga tahun ini. Tetapi tarikh tepat itu, saya belum pastikan lagi lah.

Macam baru-baru ini, Majlis Pemuafakatan Pakatan Rakyat, kita hantar protes dan memorandum bersama ke Putrajaya. Tetapi kalau program lain-lain, biasanya, mereka balik ke kawasan masing-masing.

Jadi bagaimana untuk mengeratkan lagi hubungan yang sedia ada?

Kita semua pemimpin Pemuda Pakatan, kebanyakan kita juga ada jawatan dalam parti di peringkat negeri atau pun kebangsaan. Jadi, macam bertindihlah, buat yang sama di sini, buat yang sama di sana. Jadi sebahagian isu dianjurkan Pemuda, dan sebahagian oleh parti sendiri. Tetapi macam perhimpunan Bersih itu, tidak kiralah. Semua pergi sendiri.

Pandangan saudari tentang kerjasama Pakatan Rakyat dalam tiga tahun ini?

Dari segi hubungan, kita semakin rapat. Dan sampai satu tahap, kita sudah tak kira parti mana, asal kamu Pakatan Rakyat, OK, mari sekali.

Baru-baru ini ketika isu Bersih, ada seorang ahli PAS di kawasan saya ditahan di balai polis sebab dia menghadiri satu majlis dialog oleh pihak saya. Selepas itu saya pergi dan dijamin dia keluar. Saya juga nak bayar jamin untuk dia keluar, sebab kita dalam perjuangan yang sama dengan matlamat yang sama. Tak perlu tanyalah sama ada dia PAS, DAP atau PKR.

Tetapi itu ikut kawasanlah, sebab ada kawasan yang mungkin belum lagi ada hubungan rapat akar umbi Pakatan. Macam di Sepang, yang saya jaga, baru tubuh satu Majlis Pakatan Rakyat.

Harapan saudari mengenai Malaysia?

Saya harap Malaysia boleh bersih dengan kurangkan atau mansuhkan rasuah. Semua pemimpin boleh adakan dasar yang bagus supaya rakyat boleh rasa selesa. Yang selesa adalah keutamaan.

Tetapi keselesaan ini termasuk tahap pendapatan, adakah seimbang atau tidak? Selain itu, gaji minimum, sebab kalau ada gaji minimum, kehidupan seharian seseorang itu memang tak payah risau dan dia memang akan selesa.

Juga, pencemaran alam sekitar harus dikurangkan. Selain itu dari segi penilaian dan pengadilan untuk semua agensi, contohnya pihak berkuasa tempatan dan university, haruslah dibebaskan tanpa mengikut kuota perkauman sebab kita kena rasa adil dan selesa di negara ini.

Sebab itu saya selalu kata, keselesaan rakyat diutamakan.

Ini bunyi seperti slogan (Perdana Menteri) Najib?

Itu dia seorang saja yang selesa, kita rakyat masih tak selesa (ketawa)… – Roketkini.com