Berita

Bangga dengan kejayaan Nicol, Zulfadli dan Nelson-Ee Yi

Gambar ehsan www.squashstars.com

GEORGETOWN, 8 NOV – Pulau Pinang mengucapkan tahniah atas pencapaian cemerlang Ratu Squash Dunia Datuk Nicol David yang mencipta sejarah dengan memenangi gelaran perseorangan wanita Jaguh Dunia untuk kali yang keenam.

Kejayaan bersejarah ini bermakna anak negeri Pulau Pinang merupakan pemain wanita yang memenangi gelaran juara dunia yang paling banyak kali dalam sejarah squash.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata, kebolehan Nicol memang tidak dipertikaikan tetapi yang menakjubkan adalah kemampuan beliau mengekalkan prestasi cemerlang dalam tempoh masa yang begitu lama.

“Apa yang lebih mengkagumkan ialah kekuatan mental dan kecekalan semangat berjuang Datuk Nicol untuk menang. Itulah perbezaan di antara jaguh dunia dan jaguh kampung,” katanya dalam satu kenyataan.

Nicol, 28, sebagai pemain nombor satu dunia mencatat rekod itu di Rotterdam, Belanda apabila menewskan dengan mudah pemain nombor dua dunia, Jenny Duncalf dari England 11-2, 11-5, 11-0.

Menurut Guan Eng, kerajaan negeri akan menunggu kepulangan beliau ke Pulau Pinang untuk meraikan kemenangannya dalam satu jamuan rasmi.

“Pulau Pinang memang bangga atas pencapaian Datuk Nicol David,” tambahnya.

Tidak sampai sehari sebelum kejayaan Nicol, pemain perseorang badminton negara Zulfadli Zulkifli dan beregu Nelson Heg-Teo Ee Yi masing-masing telah menjuarai acara perseorangan lelaki dan beregu lelaki Kejohanan Badminton Remaja Dunia di Taiwan.

Zulfadli, 18, mencatat sejarah kemenangan sulung Malaysia dalam acara perseorangan lelaki pada kejohanan itu dengan menumpaskan Viktor Axelsen dari Denmark 21-18, 9-21, 21-19.

Pasangan Nelson-Ee Yi pula menewaskan pasukan tuan rumah Po Jui Huang-Chia Yu Lin dengan  21-17, 21-17.

Guan Eng berkata, kerajaan negeri mengucapkan tahniah kepada Zulfadli yang mencipta sejarah Malaysia setelah muncul juara remaja perseorangan dunia badminton dari Malaysia buat kali pertama dalam pertandingan di Taipei.

Tahniah juga diucapkan kepada pasangan beregu Nelson-Ee Yi yang memastikan Malaysia menang kejuaraan berganda itu. – Roketkini.com