Berita

Kemelut Sekolah Agama Rakyat, Tamil dan Cina – sampai bila?

KUALA LUMPUR, 21 MAC: DAP telah mengenal pasti tiga usaha utama yang perlu disegerakan untuk menyelesaikan masalah Sekolah Agama Rakyat (SAR), Tamil dan Cina yang selama ini dipinggirkan oleh kerajaan UMNO-Barisan Nasional.

Tiga usaha itu adalah:

* Hak perlembagaan untuk pendidikan dalam bahasa ibunda perlu dipertahankan;

* Satu ‘checklist’ tentang bagaiamana untuk mendemokrasikan pendidikan sekolah-sekolah yang teribat; dan

* Menyokong perhimpunan solidariti anjuran rakyat Malaysia yang prihatin bagi memperjuangkan kemelut sekolah-sekolah terlibat di Kolej New Era di Kajang, Selangor pada Ahad ini (25 Mac) mulai jam 11 pagi, dan orang ramai dijemput hadir.

Keputusan itu dicapai dalam satu perjumpaan yang diadakan oleh Tamil Foundation bersama Ahli-ahli Parlimen DAP di sini pagi ini bagi membincangkan isu-isu SAR dan sekolah Tamil dan Cina.

Perjumpaan ini dihadiri oleh delegasi Tamil Foundation yang diketuai Presidennya Pasupathi Sithambaram serta DAP yang diwakili oleh Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng. Perbincangan itu dipengerusikan oleh Naib Pengerusi DAP M. Kulasegaran yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat.

Turut hadir ialah Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua, Ketua Wanita DAP Chong Eng, Ahli Parlimen Teluk Intan M. Manogaran, Ahli Parlimen Bakri Er Teck Hwa, Ahli Parlimen Klang Charles Santiago, Senator S. Ramakrishnan dan Adun Sungai A. Sivanesan.

Antara masalah-masalah yang dikenal pasti dan dikemukakan oleh wakil-wakil Tamil Foundation adalah kekurangan guru sekolah Tamil, kekurangan terbinanya sekolah Tamil, dan juga kekurangan bantuan dan dana untuk sekolah-sekolah tersebut.

Guan Eng berkata, hak untuk mendapat pendidikan dalam bahasa ibunda merupakan hak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Sememangnya pendidikan merupakan satu isu penting depan masa depan negara ini. Kita tidak boleh hanya mengharapkan penyelesaian setiap 5 tahun sekali sebagai gula-gula pilihan raya.

“Satu mekanisma yang jelas harus ada bagi memastikan sekolah-sekolah ini dapat berjalan dengan lancar,” ujarnya. – Roketkini.com