Berita

Belanjawan Pakatan Rakyat 2013: Wanita dimartabatkan

KUALA LUMPUR, 27 SEPTEMBER: Wanita mendapat penghormatan istimewa dan manfaat dalam pengumuman Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 yang dibentangkan semalam di Parlimen.

Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 kali ini turut mengiktiraf dan mengangkat peranan wanita dalam bidang politik dan pembangunan sosio-ekonomi negara.

Pakatan Rakyat memperkenalkan Caruman Wanita Nasional dimana pihak suami perlu membuat caruman sekurang-kurangnya minima RM120 atau sehingga maksismum RM1200 setiap tahun, bergantung kepada kadar pendapatan suami.

Kerajaan pula akan membayar kadar rata sebanyak RM600 setahun untuk setiap caruman tanpa mengira kadar caruman suami.

Para suri rumah akan mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM5000 dalam tempoh lima tahun ataupun mereka boleh mengeluarkan simpanan pada usia 50 tahun dengan simpanan sebanyak RM30,000.

Menurut Dr. Siti Mariah, “Wanita Pakatan Rakyat juga memperkenalkan Caruman Wanita Malaysia yang lebih memfokuskan kepada isteri atau keluarga yang berpendapatan kecil.

“Caruman yang diperkenalkan ini adalah cantuman skim PERKESO dan KWSP yang boleh digunakan oleh mereka apabila ditimpa musibah”. Ujar beliau ketika ditemui baru-baru ini.

Tambahnya, perkara ini seharusnya telah diperkenalkan lebih awal lagi terutamanya jika mereka yang berkahwin ketika berumur 18 tahun dan berpendapatan kurang daripada RM1,500.

Caruman Wanita Nasional yang dicadangkan Belanjawan Pakatan Rakyat bertujuan memperkasakan wanita, khususnya suri rumah dari segi ekonomi dan sosial. – Roketkini.com