Berita

Pulau Pinang fail permohonan tuntut diadakan pilihan raya kerajaan tempatan

PUTRAJAYA, 11 MAC: Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini memfailkan satu permohonan di Mahkamah Persekutuan untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP).

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, permohonan itu selaras dengan Artikel 113(4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kerajaan negeri memberi kuasa kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menjalankan pilihan raya selain daripada Pilihan Raya Umum (PRU).

“Apa yang kita buat hari ini adalah sejarah di Malaysia di mana kali pertama sejak 48 tahun lalu pilihan raya kerajaan tempatan dimansuhkan pada 1 Mac 1965. Jika kita berjaya, ia akan menjadi ikutan kepada negeri lain.

“Perkara ini membabitkan soal hak negeri. Kita bukan saja menggesa SPR melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan tetapi untuk memulihkan sistem demokrasi negara kita,” katanya pada sidang media di sini.

Peguam yang mewakili kerajaan negeri, Tommy Thomas berkata, apa yang dilakukan ini bukanlah perkara yang luar biasa.

“Ia berlaku di mana-mana negara luar yang mengalami masalah sebegini. Ini bukan deklarasi petisyen biasa. Ini membabitkan kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Dua orang yang dinamakan sebagai petitioner ialah Ketua Menteri Pulau Pinang dan mantan Presiden Aliran, P Ramakrishnan.

Tuntutan Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan adalah untuk membolehkan ahli majlis bagi MPPP dan MPSP dipilih secara demokratik.

Turut bersama pinang memfailkan perohonan itu ialah Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Osman, Exco Negeri Pulau Pinang (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan Pengurusan lalu lintas, Chow Kon Yeow, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Perdagangan Domestik dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Abul Kassim. -Roketkini