Berita

Rakyat harap Paul Low mampu kekang rasuah berleluasa

KUALA LUMPUR, 16 MEI: Pelantikan Datuk Paul Low Seng Kwan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam Kabinet baru Datuk Seri Najib Razak untuk lima tahun akan datang akan dihakimi pencapaian Pengerusi Transparency International Malaysia (TI-M) itu untuk mengekang “rasuah berleluasa” bagi tempoh lima tahun akan datang.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua itu berkata, kemampuan Low melaksanakan reformasi akan diteliti bagi memastikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang enggan bekerjasama dengan badan pencegahan rasuah itu.

Katanya, ini bagi memastikan pemberian kontrak kerajaan secara telus, tidak mementingkan kroni dan mewajibkan menteri dan timbalan menteri mengisytiharkan aset masing-masing.
“Kami berharap pentadbiran Najib tidak hanya melantik Paul Low yang berkredibiliti tinggi tanpa melaksanakan reformasi sebenar,” kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.
“Tanpa langkah seperti itu oleh Perdana Menteri, Paul Low hanya akan menjadi menteri “itik tempang” dan sudah pasti reputasinya akan terjejas,” tambahnya.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, Pakatan Rakyat akan memberi sokongan padu kepada Paul Low untuk melaksanakan apa yang sepatutnya bagi menjamin kerajaan bersih, telus dan kompetitif.

“Rakyat Malaysia akan meneliti prestasi Paul Low terutama dalam membanteras rasuah di dalam kerajaan,” katanya.-Roketkini.com