Berita

Tiada sebab ahli DAP tidak terima notis hadir kongres

SHAH ALAM, 31 MEI: Tidak ada alasan bagi semua perwakilan DAP yang mendakwa tidak menerima notis untuk menghadiri kongres kebangsaan parti itu di Pulau Pinang, 15 Disember lalu.

Pengerusi DAP Selangor, Teresa Kok berkata, perkara itu timbul kerana beberapa masalah tekninal termasuk notis yang dihantar tidak sampai ke rumah ahli DAP kerana pertukaran alamat.

Tambahan pula, katanya, perwakilan DAP sepatutnya sudah tahu kerana kongres DAP sudah dihebohkan lebih awal iaitu sebelum tarikh yang sepatutnya diadakan atau mereka boleh merujuk perkara itu kepada Ibu Pejabat DAP, bukannya mengadu kepada pihak lain.

Sehubungan itu, Teresa yang juga Ahli Parlimen Sepeuteh berkata, Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) dminta lebih bertanggungjawab dalam mengeluarkan sebarang kenyataan apabila mendakwa ramai perwakilan DAP tidak menerima notis untuk menghadiri kongras itu.

“Perkara itu timbul kerana ada usaha daripada beberapa perwakilan DAP yang bermasalah mengadu perkara itu kepada ROS bagi menjejaskan imej parti,” katanya.
Semalam, Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, keputusan itu diperoleh selepas siasatan ke atas aduan diterima daripada perwakilan DAP yang tidak menerima notis itu.

Menurut Abdul Rahman, ahli DAP itu mendakwa mereka telah dinafikan hak untuk mengundi dan seterusnya membuat pemilihan pada kongres berkenaan. – Roketkini.com