Rencana

#Blackout505: Hari solidariti rakyat kepada negara Oleh Hafiz Zainuddin

INILAH yang dikata orang, rumah siap pahat berbunyi. Pilihan raya sudah berlalu, jentera kempen sudah pun masuk mood bekerja. Semua wakil rakyat yang bakal mengangkat sumpah minggu hadapan akan menerima elaun bulanan. Rakyat Malaysia sudah pun mula bersiap sedia untuk berhadapan kenaikan harga barangan akibat TPPA.

Tetapi, berlalunya PRU-13 kali ini bukan seperti berakhirnya musim pilihan raya yang lepas. Biarpun poster parti sudah diturun, bendera parti sudah disimpan, duit sewa khemah dan sistem PA sudah selesai dibayar, masih terasa benar wujud satu lagi ruang yang perlu diisi. Mengisi penipuan dengan kebenaran.

Suka saya mengambil buah kata Wiji Thukul, seorang penyair dan aktivis Indonesia yang ‘dilenyapkan’ dari massa dan dunia. Katanya, “Apabila usul ditolak tanpa ditimbang, suara dibungkam, kritik dilarang, dituduh subversif dan mengganggu keamanan, maka, hanya ada satu kata; LAWAN.”

Apa signifikan kata beliau ini?

Blackout505 bukan kerja Anwar

Ramai yang fikir bahawa himpunan Black 505 ini adalah kerja sosok Anwar Ibrahim yang kecewa akibat gagal menjadi Perdana Menteri dan ‘bertakhta’ di Putrajaya. Ada pula yang menuduh ini adalah plot Pakatan Rakyat (PR) untuk menumbangkan kerajaan dengan revolusi, ada pihak yang lebih spesifik menuduh ini adalah konspirasi DAP, parti yang paling sedikit ahli dalam PR.

Semua tuduhan ini jauh daripada maksud sebenar, iaitu demi mengembalikan kedaulatan demokrasi Malaysia dengan menjunjung Keluruhan Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang.

Ternyata, tuduhan mahu revolusi, mencetuskan keadaan anarkis sepertimana pernah di tuduh pimpinan Barisan Nasional (BN) termasuk Dr Mahathir jauh panggang daripada api. Rakyat Malaysia telah membuktikan bahawa mereka mampu menjaga keamanan negara ini.

Lihat sahaja Himpunan Hijau di Kuantan, Raub, Himpunan Kebangkitan Rakyat, semuanya berjalan lancar dan aman damai. Malah burung juga mampu berkicau, berlagu tanpa hambatan pedih asap kanister FRU.

Kesaksian rakyat

Rakyat sudah tahu, seperti penyaksian mata mereka dan kesaksian daripada media atas talian dan sebagainya. Ini bukan lagi zaman yang sesuai untuk kerajaan BN menakut-nakutkan rakyat. Ini adalah masa yang terbaik buat BN mengakui semua kealpaan dan kesilapan yang dilakukan dalam PRU-13 lalu. 51 peratus majoriti rakyat tidak bersama BN, mereka adalah kerajaan minoriti.

Ini himpunan rakyat, untuk rakyat, demi rakyat!

Perlu sedar, himpunan aman Blackout505 di Padang Merbok, esok bukan himpunan parti politik. Parti politik hanya sebagai wadah dan alat rakyat menyuarakan bantahan. Blackout505 adalah himpunan aman seluruh warga Malaysia yang cintakan keadilan dan sistem Demokrasi Berperlembagaan negara ini.

Sudah tentu, bantahan kali ini rentetan laporan wujudnya manipulasi dan penipuan terhadap sistem pilihan raya Malaysia. Lebih menyedihkan, tuntutan Bersih 3.0 sekadar dipandang sebelah mata. Sampaikan dakwat kekal yang diimport dengan harga jutaan ringgit itu pun menjadi instrumen auta mereka.

Hari menuntut keadilan

Esok bukan lagi hari kita berkumpul beramai-ramai untuk menuntut pilihan raya yang adil, bersih dan bebas. Esok adalah hari seluruh rakyat Malaysia menuntut keadilan selepas pilihan raya.

Jangan khuatir, seperti yang tidak diajar pemimpin BN dan media kawalan mereka, berhimpun secara aman adalah hak demokratik kita yang wajar dihormati dan dijamin Perlembagaan Persekutuan. Ia sebahagian daripada demokrasi.

Siapa Zahid untuk mengugut kita, siapa BN untuk menghalang kita. Malaysia ini dibangunkan hasil titik peluh kita semua. Hanya ke bawah Duli Seri Paduka Yang Maha Mulia kita memberi ketaatan. Ayuh Malaysia! -Roketkini.com