Berita

MCA, Gerakan hanya jaguh kedai kopi, tak berani bantah akta zalim di Parlimen

KUALA LUMPUR, 3 OKTOBER: DAP membidas tindakan Ahli Parlimen MCA dan Gerakan yang langsung tidak berani menyuarakan bantahan mereka pada Persidangan Dewan Rakyat mengenai pindaan Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959.

Ahli Parlimen DAP Taiping, Nga Kor Ming berkata, sikap membisu pemimpin MCA dan Gerakan yang sebelum ini begitu lantang menentang pindaan PCA tapi hanya menjadi ‘pak turut’ ketika sesi perbahasan dianggap amat tidak bertanggungjawab sama sekali.

nga kor ming 2“Setelah 14 jam debat secara marathon, akhirnya PCA diluluskan semalam. Saya ingin menegaskan, MCA dan Gerakan yang lantang membantah akhirnya cuma jadi jaguh di kedai kopi bila sesi perbahasan Parlimen mereka jadi ‘pak turut’ UMNO.

“Tiga kali Pakatan Rakyat cabar MCA dan Gerakan bangun untuk mengambil bahagian membantah undang-undang drakonian itu, tetapi mereka semua hanya membisu dan mendiamkan diri serta tidak berani langsung bersuara.

“MCA dan Pemangku Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn pernah mengeluarkan kenyataan terbuka membantah sekeras-kerasnya tahanan tanpa bicara tapi bila sampai undi bantahan semua ‘ya betul dan sokong’. Inilah contoh cakap tidak serupa bikin, tidak bertanggungjawab dengan apa yang diucapakan,” tegasnya pada sidang media di Lobi Parlimen, hari ini.

Pakatan Rakyat semalam mengemukakan usul bantahan terhadap pindaan PCA dengan jumlah bantahan dikira secara individu.

Pindaan akta itu jelas menyamai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membenarkan penahanan tanpa bicara tidak melebihi dua tahun bagi tujuan ketenteraman, keselamatan awam atau pencegahan jenayah.

Rang undang-undang itu juga memasukkan satu seksyen baru iatu 7B dan 7C untuk menubuhkan Lembaga Pencegahan Jenayah bagi menggantikan menteri dan anggota itu dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong. -Roketkini.com