Berita

Kerajaan Selangor bantu pelajar miskin peroleh kemahiran di INSPEN

PETALING JAYA, 4 NOVEMBER: Pelajar kurang berkemampuan dan miskin negeri ini boleh menarik nafas lega apabila kerajaan Negeri Selangor membantu dan memberi peluang mereka mengikuti latihan kemahiran vokasional di Kolej Antarabangsa INSPEN (Industri Perindustrian Negeri Selangor).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Kampung Tunku, Lau Weng San, berkata pada 2011, Kerajaan Selangor memperuntukkan sebanyak RM1.532 juta untuk pembiayaan yuran bagi 234 pelajar baru termasuk kos penginapan di asrama dan sara hidup membabitkan 101 pelajar Melayu, 100 pelajar india dan 33 pelajar Cina.

“Kerajaan negeri juga menyediakan bantuan bagi anak-anak pekerja ladang untuk menyambung pendidikan mereka di Inspen.

“Latihan ini juga terbuka kepada mereka yang tidak dapat melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi dan berminat dalam bidang kemahiran,” katanya.

Antara kursus yang ditawarkan ialah bidang automotif, pendawaian elektrik, penghawa dingin, kecantikan dan dandanan rambut.

Kata Weng San, peluang mendapat latihan kemahiran formal ini akan membantu pelajar mendapat peluang pekerjaan dengan tawaran gaji yang lebih baik.

“Pekerja berkemahiran amat diperlukan. Secara tidak langsung ia akan membantu meningkatkan taraf kehidupan keluarga,” katanya lagi.

Sesiapa yang berminat terhadap kursus yang ditawarkan INSPEN boleh terus layari http://www.inpens.edu.my –Roketkini.com