Berita

DAP kecam Muhyiddin tiup api kebencian agama

KUALA LUMPUR, 3 JANUARI: DAP mengecam tindakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyokong rancangan Umno Selangor untuk berdemonstrasi di luar gereja ketika upacara pelayanan minggu, hari Ahad ini.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan berkata, Muhyiddin meniup sentimen kebencian agama dengan bersetuju dengan ugutan Umno Selangor.

“Muhyiddin bertindak semberono dan tidak bertanggungjawab demi keuntungan politik dengan menyatakan Umno Selangor bertindak atas pertimbangan dan berdasarkan hak undang-undangnya.

“(Sedangkan) tindakan berbentuk permusuhan akan merosakkan hubungan antara agama yang dibina sejak Merdeka. Tiga Perdana Menteri terawal Malaysia pasti tergamam dengan tindakan tidak bertamadun itu,” katanya.

Sebelum ini, Umno Selangor mengeluarkan kenyataan akan mengadakan bantahan di gereja-gereja di Selangor jika Paderi Lawrence Andrew tidak menarik balik kenyataannya berhubung kalimah ‘Allah’.

Tindakan itu disokong Muhyiddin yang mengatakan ia tidak bercanggah dengan undang-undang negeri.

Guan Eng turut mempersoalkan tindakan Muhyiddin itu yang pada masa sama tidak memberikan layanan serupa kepada himpunan membantah kenaikan harga barang.

“Kenapa demonstrasi terhadap Kristian dibenarkan, tetapi demonstrasi menentang kenaikan harga gula, petrol, elektrik dan tol oleh kerajaan BN tidak?” katanya lagi.

Undang-undang Islam ke atas Bukan Islam

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bagan itu menyifatkan serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke pejabat Bible Society Malaysia (BSM) sebagai tidak dapat diterima.

“Pihak berkuasa Islam tidak ada kuasa di bawah undang-undang untuk masuk premis agama bukan Islam untuk memeriksa dan menyerbu, kecuali ia berkaitan dengan cubaan penyebaran agama kepada umat Islam.

“Itu adalah peruntukan Perlembagaan yang dipersetujui semua. DAP tidak bersetuju dengan penggunaan Undang-undang Islam ke atas bukan Islam,” katanya.

Ironinya, katanya lagi, BN selama ini sering menakut-nakutkan orang bukan Islam kononnya PAS akan mengenakan undang-undang Islam ke atas mereka.

“Namun, BN telah menunjukkan sikap sebenar mereka yang hipokrit dan dwi-standard dengan menggunakan kuasa dan paksaan terhadap orang bukan Islam, seperti yang selalu dituduhnya kepada orang lain (PAS),” katanya lagi.

Semalam, JAIS menyerbu pejabat BSM di Petaling Jaya serta merampas lebih 321 naskhah Al-Kitab. – Roketkini.com