Berita

MCA perlu nasihat UMNO henti cetus ketegangan agama – Tony Pua

KUALA LUMPUR, 16 JANUARI: MCA Selangor perlu bertindak sekurang-kurangnya menghentikan UMNO negeri itu daripada terus mewujudkan permusuhan antara agama berhubung isu Al-Kitab dan kalimah Allah.

Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua berkata, merujuk penganjuran 30 siri ‘road show’ oleh UMNO Selangor, kononnya untuk mendidik umat Islam seluruh negeri berhubung larangan pemggunaan kalimah ‘Allah’ dalam Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran kepada Umat Islam).

Katanya, itu adalah sumbangan paling kecil yang boleh dibuat Presiden merangkap Pengerusi MCA Selangor, Datuk Seri Liow Tiong Lai berhubung isu itu.

“Cara terbaik adalah pujuk Perdana Menteri untuk laksanakan Penyelesaian 10 Perkara dan arahkan Kementerian Dalam Negeri sokong kesahihan Al-Kitab.

Namun jika tidak mampu, Liow perlu minta (Pengerusi UMNO Selangor) Datuk Seri Noh Omar supaya berhenti membangkitkan kebencian orang Kristian,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain ‘road show’ itu, katanya, UMNO turut berkempen agar Al-Kitab milik Bible Society of Malaysia yang dirampas Jabatan Agama Islam (JAIS) tempoh hari tidak dipulangkan serta pembakaran Al-Kitab dan mana-mana kitab agama bukan Islam yang menggunakan kalimah ‘Allah’.

‘Road show’ itu sudah bermula semalam dengan Sekinchan menjadi lokasi pertama.

Ahad lalu, 1,000 ahli UMNO diketuai Noh berarak di Hulu Selangor bagi membantah penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh penganut bukan Islam. Mereka turut membakar patung Editor Mingguan Herald, Lawrence Andrew pada akhir perarakan itu.

Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP itu juga mengkritik cubaan MCA mengaut keuntungan politik dengan menyalahkan kerajaan Selangor berhubung isu itu ketika kerajaan negeri berusaha menyelesaikannya.

“Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim menawarkan penyelesaian bipartisan untuk bekerjasama dengan kerajaan Persekutuan. Hanya kerjasama dua belah pihak perkara ini dapat diselesaikan,” katanya.

Justeru, katanya lagi, cubaan MCA untuk menyalahkan Pakatan Rakyat adalah sangat tidak bertanggungjawab dan tidak menyumbangkan apa-apa.

“(Walhal) Enakman Agama Bukan Islam Selangor diluluskan ketika Selangor diperintah UMNO pada 1988 dan dengan persetujuan MCA sendiri,” katanya lagi.

Selain kalimah ‘Allah’, akta itu turut melarang penggunaan 34 perkataan Arab oleh penganut bukan Islam, antaranya nabi dan wahyu. -Roketkini.com