Rencana

Belajar hidup sepakat, lerai segala sengketa – Ahmad Tajuddin Abdullah

MITCH Albom menulis dalam bukunya berjudul Have a Little Faith, menceritakan pengalaman bersama dengan rabbinya (istilah Yahudi bererti “guru”, atau arti harfiahnya “yang agung”. Kata “Rabbi” berasal daripada akar kata bahasa Ibrani RaV, yang dalam bahasa Ibrani bermaksudi “besar” atau “terkemuka (dalam pengetahuan)” Disebut ‘reh-bai’) yang sudah uzur, menunggu tibanya saat dipanggil mengadap tuhan. Dalam satu bahagian, dia menceritakan khutbah yang disampaikan oleh rabbinya sekitar 1958,

A little girl came home from school with drawing she’d made in class. She danced into the kitchen, where her mother was preparing the dinner.

“Mom, guess what?” she squealed, waving the drawing.

“What?” she said, tending to the pots.

“Guess what?” the child repeated, waving the drawing.

“What?” the mother said, tending to the plates.

“Mom, you’re not listening.”

“Sweetie, yes I am.”

“Mom,” the child said, “you’re not listening with your eyes.”

Kekecewaan anak kecil yang ditonjolkan dalam potongan kisah yang diceritakan rabbi itu seolah-olah menggambarkan kegelisahan dan kekecewaan yang sedang melanda masyarakat Malaysia dalam menghadapi polemik kalimah ALLAH, hubungan kaum dan moraliti.

Kerajaan selaku pihak paling berautoriti dalam hal ini, mengambil sikap sambil lewa yang ditunjukkan emak anak terbabit. Dia sedar anaknya mahukan perhatian, mahukan penghargaan atas hasil usaha dia namun si emak buat-buat prihatin tanpa berganjak sedikit pun matanya untuk melilau pada lukisan anaknya.

Tindak tanduk si emak itu tidak ubah seperti pihak berwajib dalam isu kalimah ALLAH. Mereka tahu isu ini sedang membarah, malah mungkin perisikan mereka mempunyai data yang jauh lebih tepat mengenai sejauh manakah gentingnya keadaan sekarang.

Namun apa yang mereka buat selain terus menerus memekakkan telinga dan bersikap pasif dan berpura-pura seolah-olah negara ini aman damai dalam skrip buletin dan dokumentari?

Bisunya atau lebih tepat baculnya kerajaan untuk menangani masalah ini secara berdepan begitu menggusarkan. Jika dikira saranan dan gesaan pelbagai pihak, sudah pasti bilik surat di Seri Perdana tidak mampu lagi menerima sebarang cadangan.

Soalnya di sini, rakyat tidak pernah pasif. Saban siang dan malam mereka mempersoalkan ke mana suara pihak paling berautoriti untuk menyelesaikan polemik ini sejajar dengan hikmah yang diunjurkan Islam.

Paling kuat mereka membiarkan pihak pengampu untuk mengambil bahagian menjadi tukang sorak memanaskan isu, menyelewengkan fakta, malah lebih penting lagi menimbulkan kecamuk dalam hubungan kaum di Malaysia. Mereka mencuba cara lain iaitu istana. Cubaan menyelesaikan masalah kalimah tuhan ini dengan menggunakan arahan istana nampak begitu goblok dan tergesa-gesa.

Pertimbangan ini begitu sempit, seolah-olah penguasa yang mengaku Muslim ini bersetuju dengan cara yang diguna pakai pemerintah Nazi ketika menghalau etnik Yahudi daripada bumi German atau cara pemerintah China yang menekan penganut Islam Uighur atau cara pemimpin Myanmar yang menyokong pembersihan etnik Rohingya.

Ada kalangan penganut Muslim di Malaysia suka berpegang dengan prinsip ini. Kata mereka, kalau di China pemerintah mereka bebas menekan orang Islam kenapa kita di Malaysia perlu membiarkan orang bukan Islam bermaharajalela?

Habis apa bezanya kamu yang mengaku Islam dengan mereka di China yang menekan orang lain untuk menganut kepercayaan yang mereka yakini?

Perlunya muslim yang majoriti belajar bertoleransi

Ini persoalan yang tidak terjawab. Kita seolah-olah selesa apabila merasakan segala atas nama Islam kononnya itu ditegakkan melalui kuasa yang diperuntukkan. Jika JAIS, mereka merampas kitab kepercayaan lain dengan kuasa yang mereka ada. Majlis Fatwa pun begitu, bersuara dengan kuasa yang mereka ada.

Jadi kesudahannya bila lagi mahu melihat adanya titik pertemuan dalam cita-cita negara ini sebagai sebuah negara yang disebut berulang kali dalam setiap kali membaca mukadimah Rukun Negara bahawa tanah air ini menjamin satu cara liberal terhadap tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak?

Jika kita terus menerus menggunakan hujah minoriti perlu menghormati majoriti, Kristian perlu menghormati Islam sebagai agama persekutuan, ya sebahagiannya berkemungkinan boleh diterima pakai. Akan tetapi setakat mana had dan sempadan itu?

Adakah sehingga hormat itu membenarkan berlakunya rampasan Al-Kitab secara kekerasan?

Malah kita tidak menolak adanya saranan yang menyeru kerajaan menggunakan pendekatan fizikal. Ke mana negara ini mahu di bawa?

Ini masalah pemahaman bahawa aku di sini sebagai pihak majoriti, maka minoriti seharusnya bersyukur dengan peluang untuk terus menumpang di tanah air ini. Dalam satu bahagian buku Mitch Albom, dia menceritakan pengalaman rabbinya ketika beliau memulakan tugas di South Jersey. Kawasan itu merupakan majoriti Katolik. Hadirnya rabbi Yahudi di tengah-tengah kawasan Katolik dan membina Synagogue, rumah ibadat Yahudi di antara dua gereja memang benar-benar bermasalah dengan penduduk di situ.

Sikap majoriti Katolik yang memilih prejudis dan tidak adil dengan minoriti Yahudi meresahkan anak-anak Yahudi yang mendaftar di sekolah Katolik. Di sekolah mereka menjadi sasaran rakan mereka yang tidak biasa melihat budak lelaki memakai kippah di kepala. Malah lagi teruk, si rabbi ini diserang seorang paderi gara-gara mereka mengetahui bahawa rumah ibadat Yahudi turut melaksanakan perhimpunan mingguan pada Ahad.

Paderi Katolik mempersoalkan rabbi itu, kenapa tidak memilih hari lain selain Ahad. Persoalan ini mirip soalan majoriti Muslim di Malaysia, kenapa tidak menggunakan Isa Al-Masih menggantikan nama Tuhan.

Ini penyakit yang banyak berlaku pada golongan majoriti. Jumlah mereka pada bilangan batang tubuh menyebabkan keangkuhan yang menutup segala ruang toleransi dan kepercayaan.

Rabbi ini tidak cepat melatah. Dia sedar untuk menyelesaikan polemik ini jambatan perlu segera dibina. Jika menunggu mereka yang majoriti membina jambatan, belum tentu cucunya dapat merasai hikmah kenapa Tuhan menciptakan manusia dengan pelbagai warna kulit dan kepercayaan.

Jadi beliau mengambil langkah untuk membina jambatan. Beliau ke sekolah Katolik dan bersemuka dengan paderi itu. Pertemuan secara terbuka itu nyata mengundang rasa bersalah dalam diri paderi itu lantas dia meminta maaf atas perbuatannya tempoh hari. Bahkan dia tersedar hakikatnya dia mewakili golongan majoriti. Dia bertindak untuk menyambut usaha sang rabbi berkenaan.

Dia mencadangkan pada si rabbi untuk mereka berjalan mengelilingi sekolah waktu pelajar rehat sambil perpegangan tangan. Tindakan mereka nyata mengubah persepsi kalangan majoriti bahawa rakan Yahudi mereka juga punya hak untuk menyembah Tuhan di South Jersey.

Ini contoh yang begitu ringan terhadap terpecahnya tembok yang menghalang golongan majoriti untuk belajar bertoleransi dan membina jambatan yang mengeratkan mereka. Ia berlangsung atas premis kepercayaan dan tolak ansur. Mungkin akan ada yang persoalkan tentang muslihat tertentu dalam permainan ini. Ini bertitik tolak daripada soal kepercayaan antara satu sama lain.

Sikap tuding jari cari salah orang lain

Timbul pula persoalan tentang agenda tersembunyi Kristian di Malaysia. Ini krisis sikap dalam masyarakat Melayu khususnya yang beragama Islam. Sikap yang takut dengan bayang-bayang sendiri. Sikap ini membawa kepada timbulnya prejudis melampau sehinggakan segala tindak tanduk Kristian menjadi persoalan.

Mereka mempersoalkan mengenai pendakwah Kristian yang aktif menjarah taman perumahan, Mereka gelisah dengan kumpulan Kristian yang sibuk memberi makan dan perlindungan pada golongan gelandangan. Mereka mencanang dalam akhbar usaha sebilangan gereja yang menumpangkan ibu tunggal dan anak yatim yang tidak mendapat pembelaan masyarakat.

Kata mereka, ini usaha Kristian untuk membaptiskan orang Islam dan memurtadkan mereka.

Mereka tidak pula mempersoalkan tentang malapnya masjid saban waktu solat tanpa adanya kuliah ilmu. Orang Islam di Malaysia tidak pula cuba mengambil inisiatif memberi makan golongan gelandangan di kota besar. Mereka sesekali tidak mempertikaikan ke mana perginya kutipan zakat berjumlah ratusan juta ringgit setiap tahun. Mereka tidak pernah juga merasa bimbang dengan kurangnya usaha pemantapan akidah sama ada di masjid atau dalam televisyen.

Yang mereka bimbang adalah kemuncup di kaki seluar orang lain sedangkan di kain sendiri sudah terbelit ular menanti masa untuk mematuk.

Hal ini cukup membimbangkan. Menghalang pendakwah Kristian menjalankan tugas mereka berdakwah bukanlah ajaran Muhammad S.A.W. Dalam dunia ini, mana ada agama selain Yahudi yang tidak mahu mengembangkan bilangan penganut mereka. Ini fitrah sesuatu agama yang mahu mencari penganut dan menyebarkan kebenaran yang mereka rasakan setiap manusia perlu meyakini kepercayaan mereka jika mahu selamat dunia dan akhirat.

Tidak dinafikan adanya peruntukan perundangan yang menafikan hak sesetengah agama daripada menyebarkan kepercayaan mereka di negara ini secara terbuka. Ya benar, itu perundangan. Penulisan ini bukan mahu menyebar ulang petikan perundangan itu tetapi mahu mengajak pembaca memikirkan perkara ini menggunakan akal budi yang dikurniakan tuhan.

Kenapa bermasalah dengan mubaligh Kristian yang bekerja, sedangkan kita diam dengan jabatan agama yang memandang ringan masalah orang Islam di Malaysia saban hari.

Gesa Perdana Menteri bangkit daripada Tidur

Maka, kita sampai di suatu persimpangan. Adakah kita memilih hal ini terus membarah atau kita mahu hasrat sebenar pengasas negara ini tercapai.

Sehingga sekarang, Perdana Menteri seolah-olah masih belum bangkit daripada tidurnya. Ramai percaya, jika Perdana Menteri mengikut cakap bapanya, “This is our home and it is our determination to make this country a happy and prosperous country for all of us,” sudah pasti dia tidak akan melelapkan matanya untuk menyelesaikan polemik ini.

Ada orang cakap, Najib sedang mencuba fungsi auto-pilot dalam menggerakkan pesawat ini. Tidak pastilah sejauh mana efisiennya fungsi itu. Kita cuma boleh berdoa, harapnya pesawat ini selamat mendarat di KLIA, bukannya menjunam terhempas di tengah Laut Cina Selatan.

Mitch Albom menyambung lagi kisah rabbinya.

Once, on a trip to Israel after the war in 1967, he went with a group to an area on the northern border and found himself wandering through some abandoned buildings. There, in the ruins of one destroyed house, he discovered an Arabic schoolbook lying in the dirt. It was facedown, missing a cover.

He brought it home.

Forty years later, he gave that book to Mitch. “Here.” He handed it over. “Look through it.”
What the reason?

“Open it.”

I opened it.

“More.”

I flipped through the pages and out fell three small black-and-white photos, faded and smudged with dirt. One was of and older dark-haired woman, Arabic and matronly looking. One was of a mustached younger Arabic man in suit and tie. The last photo was of two children, side by side, presumably a brother and sister.

Who are they? I asked.

“I don’t know,” he said, softly.

He held out his hand and I gave him the photo of the children.

“Over the years, I kept seeing these kids, the mother, her son. That’s why I never threw the book away. I felt I had to keep them alive somehow. I thought maybe someday someone would look at the pictures, say they knew the family, and return them to the survivors. But I’m running out of time.”

He handed me the photo back.

Wait, I said. I don’t understand. From your religious viewpoint, these people were the enemy.

His voice grew angry.

“Enemy schmenemy,” he said. “This was family.” – Roketkini.com