Berita

Guan Eng kecam insiden lempar daging babi ke masjid

BUKIT MERTAJAM. 16 FEB – Ketua Menteri Pulau Pinang mengecam perbuatan pihak-pihak tidak bertanggungjawab dalam insiden membaling sekeping daging dipercayai khinzir ke dalam sebuah masjid di sini, awal pagi tadi.

Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP menyifatkan tindakan terbabit sebagai suatu provokasi bagi mencetuskan perpecahan dan menghancurkan keharmonian kaum dan agama di negara ini, demikian lapor Malaysiakini.

Guan Eng memohon agar warga Pulau Pinang terus bertenang seperti biasa dan meneruskan usaha mengekalkan keharmonian kaum dan agama di dalam masyarakat.

“Ini saja caranya untuk mengalahkan pihak yang membuat provokasi dan penjenatah yang terus mencuba mencetuskan perpecahan di kalangan kita,” ujar beliau ketika melawat masjid di Cherok To’kun itu sambil mengarahkan supaya kamera litar tertutup CCTV dipasang di masjid itu.

Guan Eng bergegas ke masjid tersebut bersama Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim setelah dimaklumkan tentang laporan polis yang dibuat oleh timbalan imam masjid itu, Saad Arop yang mengesyaki sekeping daging khinzir telah dilempar masuk melalui pintu masjid.

Masjid tersebut hanya terletak beberapa meter dari kediaman Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut jurucakap polis, insiden terbabit sedang disiasat pihaknya di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan. – Roketkini.com