Berita

Belanjawan PR 2015, pertahan subsidi golongan berpendapatan rendah

KUALA LUMPUR, 9 OKT: Pakatan Rakyat hari ini meneruskan tradisi semenjak tahun 2010 dengan meluncurkan Belanjawan Malaysia 2015 demi kemakmuran seluruh masyarakat.

 Peluncuran belanjawan yang memberi tumpuan kepada empat keutamaan itu tadi telah dilakukan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR), Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dan Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar serta beberapa pimpinan lain.

 Ahli Jawatankuasa untuk Belanjawan PR ini terdiri daripada Ahli Parlimen DAP Serdang Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen PKR Kelana Jaya Wong Chen dan Dr Dzulkefly Ahmad (PAS).

 Empat keutamaan itu merangkumi gaji yang adil, mempertahankan subsidi untuk golongan berpendapatan rendah, menyediakan lebih banyak skim kewangan perumahan rakyat dan merancakkan ekonomi desa.

 Anwar berkata, Pakatan komited dalam mengembalikan roh kebajikan dalam wacana belanjawan dan perancangan ekonomi negara.

 “Mengusulkan program-program kebajikan rakyat bukanlah sesuatu yang tidak baik, mempertahankan subsidi rakyat bukan bermakna kita tidak pandai ekonomi.

 “Dalam keadaan ekonomi sekarang yang semakin melebar kesenjangan miskin kaya, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memperkukuhkan lagi sistem jaringan sosial dan bantuan kepada golongan berpendapatan rendah,” katanya.

 Menurut Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, pentadbiran BN ternyata membuat langkah yang salah jika berpandangan program membela golongan miskin dan berpendapatan rendah adalah penyebab kemurungan ekonomi.

 “Subsidi petrol dan diesel banyak membantu mengelakkan kenaikan harga barang tapi ia dihebohkan di pedalaman sebagai bebanan yang memusnahkan ekonomi negara.,” ujarnya. -Roketkini.com