Berita

‘Apungan terkawal’ hanya nama lain ‘cukai bahan api’

KUALA LUMPUR, 1 DIS: ‘Apungan terkawal’ bermula hari ini bukti mekanisme tersebut hanyalah nama lain untuk ‘cukai bahan api’ walaupun harga diesel, RON95 dan RON97 jatuh.

Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong berkata, pergerakan tidak konsisten harga kedua-dua jenis bahan api walaupun kejatuhan yang stabil harga minyak menunjukkan mengapa kaedah ‘apungan terkawal’ kerajaan wajar digelar ‘apungan kotor’.

“Kaedah ‘apungan terkawal’ ini adalah sistem yang ditentukan sewenang-wenangnya oleh kerajaan tanpa ketelusan.

“Tidak ada siapa yang menginginkan harga petrol atau diesel naik manakala harga minyak mentah terus menjunam (head south) secara besar-besaran sejak Jun 2014,” katanya.

Pengarah Pendidikan Politik DAP itu menyatakan, harga diesel sepatutnya menurun ke tahap bahan api industri, gred yang jauh lebih rendah akibat kejatuhan harga minyak mentah.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek semalam mengumumkan kenaikan harga minyak diesel sebanyak tiga sen seliter, disebabkan kerajaan sudah banyak menampung subsidi sebelum ini.

Bulan lalu, kerajaan juga telah mengambil langkah menghapuskan sepenuhnya subsidi bahan api yang bermula hari ini, dengan harga ditetapkan menggunakan ‘apungan terkawal’. – Roketkini.com