Berita

Unit khas perlu ditubuh atasi masalah pengangkutan awam Perak

IPOH, 11 DIS: Kerajaan negeri dicadang untuk menubuhkan satu unit khusus bagi memperbaiki sistem pengangkutan awam agar ia dapat memenuhi kehendak dan keperluan tempatan.

ADUN Pasir Pinji Howard Lee Chuan berkata, kerajaan negeri tidak seharusnya memandang ringan rmasalah pengangkutan awam dan harus mewujudkan satu sistem yang lebih berjiwa rakyat.

“Penstrukturan semula perlu mengambilkira keperluan dan perancangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan penubuhan jawatankuasa khas yang melapor kepada Dewan Negeri,” katanya dalam ketika menyampaikan ucapan di sidang DUN, hari ini.

“Hak milik aset dan kemudahan lain berkaitan pengangkutan awam memerlukan penstrukturan semula bagi memastikan operator tidak menanggung risiko perniagaan tinggi serta dapat memenuhi kepentingan rakyat,” ujarnya.

Howard yang juga Setiausaha Pemuda DAPSY Perak menggesa kerajaan negeri menaiktaraf jawatankuasa pengangkutan awam ke tahap Jawatankuasa Pilihan Khas.

Tambahnya pelaksanaan projek perintis sistem pengangkutan awam peringkat daerah perlu dipantau, dikawalselia dan dilaksana oleh agensi daerah seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)

“Gesaan ini untuk memastikan pihak berkenaan termasuk SPAD, JKR,JPJ, PBT, pemegang konsesi bas,KTM mahupun kerajaan Pusat tidak memandang untuk mewujudkan pengangkutan berjiwa rakyat,” ujar Howard. -Roketkini.com