Berita

Hanya kesederhanaan selamatkan negara dari ancaman ekstremis

KUALA LUMPUR, 24 DIS: Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang memohon warga Malaysia moderat tidak sesekali berputus asa dalam usaha mereka membina masyarakat yang harmoni walaupun kumpulan pendesak Melayu seperti ISMA dan Perkasa berterusan mengancam dengan tindakan tidak masuk akal.

“Moderat Malaysia yang berhati mulia dan mempunyai fikiran waras tidak harus berputus asas, tetapi mesti sentiasa tabah dalam misi ke arah keharmoniaan, toleransi dan kesederhanaan di negara ini,” kata Kit Siang dalam perutusan Hari Krismas hari ini.

Beliau turut berharap 31 buku pujian Kristian untuk kegunaan Orang Asal di Johor dikembalikan demi mengukuhkan identiti Malaysia sebagai sebuah negara majmuk.

“Marilah warga Kristian dan seluruh rakyat Malaysia yang berjiwa patriotik pada Hari Krismas nanti memberikan sokongan besar kepada dasar-dasar dan politik inklusif di mana masyarakat tanpa mengira bangsa, agama, jantina atau umur berdiri bersama ke arah toleransi, keharmonian dan perpaduan,” katanya.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu juga mengingatkan agar rakyat Malaysia tidak terjerat dalam perangkap puak pelampau yang mengkhianti prinsip asas negara.

Katanya, puak ektremis dan pelampau tidak akan berhenti dari terus melakukan kekacauan seperti tindakan ISMA baru-baru ini yang melarang umat Islam mengucapkan Selamat Hari Krismas dan akan berlarutan dengan mengharamkan perkara berkaitan perayaan agama.

“Hanya warga Malaysia sederhana yang boleh menyelamatkan negara ini dari ekstremis, sikap tidak bertoleransi dan ketaksuban,” ujarnya. -Roketkini.com