Berita

AG pilih kasih, tiada siasatan fitnah blogger UMNO

KULAI, 7 JAN: Pejabat Peguam Negara bersikap pilih kasih apabila membiarkan blogger UMNO yang memfitnah DAP bebas tanpa sebarang dakwaan.

Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching berkata, laporan polis telah dibuat terhadap blogger UMNO Azmy Awang Kelana Jaya pada 19 Januari 2014, berikutan penerbitan artikel ‘DAP makin kuat di Johor, Islam makin dipijak: Guru Mualaf dipaksa buka tudung’.

Jawapan parlimen Menteri Dalam Negeri diterima Nie Ching menyatakan polis telah selesai menjalankan siasatan di bawah seksyen 506 Kanun Keseksaan dan kertas siastan dirujuk ke Jabatan Peguam Negara melalui Ketua Unit Pendakwaan Johor bagi mendapatkan pandangan dan nasihat pada 14 Januari 2014.

“Bagaimana siasatan selesai pada 14 Januari 2014 sedangkan laporan dibuat pada 19 Januari 2014? Ini bermakna tidak ada laporan dibuat namun siasatan sudah dijalankan. Sungguh pelik,” kata Nie Ching dalam satu kenyataan.

Artikel diterbitkan di blog Azmy Awang Kelana Jaya merujuk insiden pada awal 2014. tentang seorang guru mualaf di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Nan Ya, Johor yang diarah membuka tudung sehingga mengundang kritikan di kalangan masyarakat.

Insiden itu bagaimanapun diselesaikan secara baik apabila pentadbiran sekolah berkenaan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada guru tersebut.

Namun, blogger UMNO Azmy Awang Kelana Jaya yang mengambil kesempatan dengan menerbitkan artikel fitnah masih bebas dan tidak dikenakan sebarang tindakan.

“Sedangkan jawapan Menteri Dalam Negeri siasatan telah selesai dijalankan. Tindakan tersebut jelas menunjukkan sikap pilih kasih dalam menjalankan pendakwaan oleh pihak kerajaan,” ujar Nie Ching. – Roketkini.com