Berita

Kerajaan diminta batal Samy Vellu, Ong Ka Ting sebagai duta khas

KUALA LUMPUR, 19 JAN: Kerajaan diminta membatalkan pelantikan bekas presiden MCA, Tan Seri Ong Ka Ting dan bekas Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu dalam rangka menjimatkan dana pembayar cukai.

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng berkata, tindakan itu perlu dibuat sebagai langkah penjimatan ketika negara kini berdepan suasana ekonomi yang tidak menentu.

“Penstrukturan semula Belanjawan 2015 sepatutnya mengurangkan perbelanjaan dan memotong peruntukan yang tidak perlu, dan bukannya menambah peruntukan untuk hal-hal yang tidak penting,” kata Lip Eng dalam satu kenyataan, hari ini.

Samy dilantik memegang jawatan Duta Khas Malaysia bertaraf menteri bagi infrastruktur ke India dan Asia Selatan mulai 6 Januari 2011.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.dalam satu kenyataan pada April 2011 berkata, Samy dibayar gaji dan elaun berjumlah RM27,227.20 sebulan,

Manakala bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Ting yang dilantik sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke China pada Oktober 2011 menerima elaun berjumlah RM20,000 sebulan.

Dalam pada itu, Lip Eng turut menggesa kerajaan menangguhkan pelantikan Datuk Kohilan Pillay, bekas timbalan menteri luar yang juga naib presiden Gerakan dilaporkan telah dilantik sebagai duta khas ke kawasan Asia Tengah.

“Saya menggesa Datuk Seri Najib Razak menangguhkan pelantikan ini dan tidak mengumumkannya esok dalam pengumuman beliau mengenai penstrukturan semua Belanjawan 2015 ekoran kejatuhan harga minyak dan kesannya terhadap anggaran perbelanjaan negara.

“Di saat nilai ringgit sedang menurun dan lemah serta kejatuhan harga minyak, saya hairan bagaimana kerajaan BN masih sanggup berbelanja besar dalam pelantikan duta khas yang langsung tidak diperlukan ini,” kata Lip Eng. – Roketkini.com