Berita

Ketika sibuk suruh boikot, Ismail Sabri gagal tangani isu lambakan beras

MUAR, 3 FEB: Seruan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kepada pengguna Melayu memboikot perniagaan kaum Cina untuk memberi tekanan supaya harga barang di pasaran jatuh adalah usaha mengalihkan kelemahan Kementerian Pertanian dan Asas Tani.

Ahli Parlimen Bakri Er Teck Hwa dalam satu kenyataan berkata, Ismail gagal menangani isu kelemahan Kementerian Pertanian dan Asas Tani.

“Antaranya, beras yang tersimpan di sebuah gudang di bawah BERNAS di Perlis selama tiga tahun sudah rosak.

“Menurut kenyataan dari pegawai Kementerian Pertanian, dipercayai ada banyak kes seumpama ini yang berlaku di negeri-negeri lain.

“Apakah hasil siasatan yang telah dijalankan? Adakah apa yang disebutkan oleh Menteri ini adalah satu percubaan untuk mengalihkan tumpuan orang ramai supaya tidak membangkitkan mengenai hal beras ini? kata Er.

Media sebelum ini melaporkan berlaku lambakan stok beras di Perlis disebabkan stok beras yang dikeluarkan tidak menepati spesifikasi gred yang ditetapkan.

Bernas, dalam satu kenyataan sebelum ini menyatakan beras Super Tempatan 15 peratus (ST15) berjumlah 6,029 tan metrik yang dikeluarkan oleh kilang tersebut terpaksa diproses semula sebelum boleh dipasarkan.

Tambah Er, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu segera mengambil tindakan terhadap Menteri Kabinetnya yang semakin hari semakin lemah dan tidak bertanggungjawab.

“Kenyataan tersebut tidak beretika dan cuba menambahkan prejudis di kalangan rakyat,” kata Er. – Roketkini.com