Berita

Ketua Ahli Parlimen DAP ziarah keluarga bekas pemimpin peneroka Felda

KULAIJAYA, 5 FEB: Ketua Ahli Parlimen DAP Lim Kit Siang semalam menziarahi keluarga seorang aktivis DAP Felda Taib Andak Salleh Ahmad yang meninggal dunia 30 Januari lalu, pada usia 68 tahun.

Almarhum Salleh Ahmad pernah bertanding untuk kerusi Parlimen Senai atas tiket DAP menentang Timbalan Speaker Lim Si Cheng dari MCA.

Beliau adalah generasi awal peneroka dan memperjuangkan hak-hak golongan peneroka terutamanya di Johor. Beliau juga bertanggungjawab dalam penubuhan Persatuan Peneroka Kebangsaan sebelum menyertai DAP.

Dalam ziarah Kit Siang semalam, anak-anak arwah menceritakan bagaimana Salleh Ahmad kecewa dengan sikap UMNO yang tidak berhasrat mempertahankan golongan peneroka lantas mengambil keputusan berjuang bersama DAP.

Tambah anak beliau, arwah pernah ditawarkan sebanyak RM 4 juta untuk beliau berundur dari bertanding pilihanraya 1995, namun atas dasar prinsip beliau menolak pelawaan itu.

Menghimbau kenangan arwah dan Kit Siang, anak bongsu almarhum mengatakan Kit Siang adalah tokoh politik awal masuk ke FELDA untuk memperjuangkan nasib hak peneroka pada masa itu.

“Tokoh politik lain tak berani masuk berjuang di Felda.

“Arwah ayah kami juga beritahu, Lim Kit Siang banyak kali bantu kempen di Felda Taib Andak, memberi ceramah yang diadakan di hadapan rumah arwah,” ujar anak bongsu arwah.

Almarhum menghembuskan nafas terakhir pada 30 Januari lalu dan meninggalkan seorang balu dan enam orang anak dan masih menetap di Kulai.-Roketkini.com