Berita

Kebebasan mahkamah Malaysia diadili esok, kata DAP

KLANG, 9 FEB: Malam ini ramai yang akan melihat ucapan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ucapan selamat tinggal jika mahkamah mendapati beliau bersalah esok, kata Ahli Parlimen Klang Charles Santiago.

“Setelah lebih tiga tahun, drama politik perbicaraan liwat Anwar Ibrahim akan tamat esok.

“Jelas sekali ia pendakwaan bersifat politik dengan bukti-bukti yang lemah di samping penglibatan gergasi-gergasi politik,”ujar Charles dalam satu kenyataan.

Memberikan responnya kepada perbicaraan esok, Charles menambah kerajaan UMNO dan Barisan Nasional sangat obses untuk memburukkan nama Anwar dengan tuduhan salah laku seksual.

“Sejak pemerintahan Mahathir sehinggalah Najib Razak, tuduhan melampau ini terus berjalan tanpa ada rasa sedikit pun rasa malu oleh mereka itu.

Kes Anwar Ibrahim dibicara di mahkamah ekoran laporan polis yang dibuat Saiful Bukhari Azlan setelah kemenangan besar Pakatan Rakyat pada pilihanraya 2008, yang menafikan majoriti dua pertiga UMNO/BN di Parlimen.

Lantaran itu, Charles berkata seseorang tak perlu jadi saintis roket untuk tahu Anwar menjadi ancaman besar kepada UMNO dan Barisan Nasional.

Beliau juga berkata tindak-tanduk Saiful termasuk berjumpa dengan Najib Razak (Timbalan Perdana Menteri ketika itu) sebelum melaporkan kes berkenaan kepada polis dilihat jelas menunjukkan kes Anwar Ibrahim itu berunsurkan serangan politik.

“Dalam mahkamah pun sudah buktikan, bahkan Saiful sendiri mengaku bertemu dengan Rodwan Mohd Yusof yang dibuktikan telah meletakkan DNA Anwar di atas tilam pada perbicaraan kes Anwar Ibrahim sewaktu 1998.

“(Nampaknya), esok kebebasan mahkamah kita akan diadili, jika Anwar Ibrahim didapati bersalah dengan bukti-bukti yang lemah itu, sial akan terus menghantui negara kita,” ujarnya lagi.

Anwar Ibrahim dijadualkan memberi ucapan di dalam Ceramah Perdana Grand Finale di Padang Amcorp Mall Petaling Jaya jam 9 malam ini sebelum keputusan perbicaraannya pada jam 8 pagi esok di Istana Kehakiman, Putrajaya .- Roketkini.com