Berita

Pencemaran kilang getah, DAP desak Menteri Kesihatan ambil tindakan segera

KLUANG, 17 FEB: DAP hari ini mendesak Menteri Kesihatan Datuk Seri S Subramaniam memberi penjelasan mengapa sehingga sekarang Jabatan Alam Sekitar (JAS) tidak melakukan sebarang tindakan terhadap pencemaran kilang getah di Buloh Kasap, Segamat.

Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong berkata, dalam lawatannya semalam beliau mendapati masalah itu masih tetap membelenggu penduduk sekitar walaupun banyak kali aduan dibuat.

“Subramaniam sebelum ini berjanji akan mengambil tindakan berkenaan perkara ini tetapi sehingga sekarang penduduk tempatan masih terpaksa menahan bau busuk kilang setiap hari. Beliau perlu tampil memberikan penjelasan.

“Pada 1 April tahun lalu, saya telah membangkitkan isu pencemaran udara kilang getah Buloh Kasap dalam sesi perbahasan Parlimen, di mana walaupun berkali-kali penduduk membuat aduan mengenai bau busuk tapi masih tidak ada tindakan daripada pihak JAS.

“Telah hampir setahun Subramaniam membuat janji tapi beliau langsung tidak menunaikannya. Adakah janjinya itu tidak boleh dipercayai? Ataupun memang tidak ada sebarang tindakan akan dilakukan hingga kesihatan penduduk terus terancam?” soalnya dalam satu kenyataan.

Pada 10 April tahun lalu, Subramaniam mendakwa JAS telah mengeluarkan kompaun kepada kilang getah tersebut dan pemilik dikehendaki memperbaiki operasi atau pindah keluar daripada Buloh Kasap.

Subramaniam yang juga Ahli Parlimen Segamat telah berjanji akan mengambil tindakan susulan sehingga masalah bau busuk dapat diselesaikan.

Justeru itu, Chin Tong turut menggesa JAS supaya tidak menunggu lebih lama lagi dan segera mengambil tindakan tegas dengan menyarankan kilang getah tersebut supaya berpindah dari Buloh Kasap. -Roketkini.com