Rencana

Hudud sebagai tukul

Kisah sebenar di sebalik langkah hudud Kelantan

Tukul dihayun untuk menimbulkan retak antara dua parti. Di Malaysia, pelaksanaan undang-undang jenayah Islam atau hudud adalah tukul yang dicipta untuk memecah-belahkan Pakatan Rakyat dan sekaligus mengukuhkan kedudukan anasir pro-UMNO dalam PAS serta melemahkan para pemimpin parti itu yang pro-Pakatan Rakyat.

Saya sememangnya seorang pemimpin DAP, namun makalah ini saya tulis sebagai seorang mantan ahli akademik yang telah mengabdikan masa empat tahun daripada usia muda untuk memahami dinamika dalaman PAS sedekad setengah yang lalu. Sejak itu saya telah menerbitkan beberapa karya akademik berkenaan subjek ini.

Teks dan konteks

Saya melihat diri sendiri sebagai kawan lama PAS yang berusaha menumpaskan UMNO di kotak undi bersama-sama sekalian warga Malaysia yang lain. Bagi saya, faksi PAS yang bekerjasama secara sulit dengan UMNO atas dasar asabiah patut dianggap sebagai musuh bersama oleh semua kalangan yang mahu melihat Malaysia yang mempunyai kerajaan baru yang bersih, amanah, demokratik dan saksama.

Debat tentang hudud tidak dianggap begitu penting dalam wacana negara, sekali pun di kalangan pemimpin tertinggi PAS sejak tahun 1950an. Ungkapan-ungkapan seperti “Negara Islam” dan “hudud” hanya menjadi popular sejak tahun 1980an, khususnya setelah Datuk Seri Anwar Ibrahim menyertai UMNO sejurus sebelum pilihanraya umum April 1982 (langkah yang memberikan wibawa “Islamik” kepada kerajaan Mahathir yang baru dibentuk) dan sewaktu pemberontakan kumpulan ulama muda menentang kepimpinan Datuk Asri Muda dalam muktamar PAS, pada Oktober 1982 (kerana Asri dilihat lebih cenderung kepada semangat kebangsaan Melayu).

Era Islamisasi itu – pertempuran antara PAS dan UMNO untuk menonjolkan siapa ‘lebih Islam’ – boleh dikatakan berakhir dengan pemenjaraan Anwar pada September 1998 apabila persaingan antara UMNO dan pembangkang lebih terarah kepada permasalahan yang realistik seperti kemerosotan ekonomi, keadilan, tadbir urus yang baik dan kesejahteraan rakyat.

Di seluruh dunia orang, termasuk Islamis, berbincang tentang permasalahan hakiki tentang kehidupan secara holistik tanpa memberikan tumpuan terhadap agenda perundangan khusus. Kebanyakan Islamis arus perdana, dari Maududi sampailah al-Qaradawi dan ramai lagi, memberi penekanan terhadap maqasid, iaitu tujuan-tujuan Syariah, dan bukannya terhadap hudud sebagai satu bentuk.

Muslihat dan penipuan

Hudud kembali disebut-sebut apabila pada Mac 2014 Perdana Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir mengumpan kerajaan Kelantan dengan menjadikan usul persendirian di Parlimen satu pilihan.

Perbincangan antara Timbalan Menteri Besar Nik Amar Nik Abdullah dan Kerajaan Persekutuan mengambil bentuk “urusan antara dua kerajaan”, terhindar daripada pengawasan pemimpin PAS Pusat dan majlis pimpinan Pakatan Rakyat.

Tanpa sebarang niat untuk memberi sebarang taklimat kepada Jawatankuasa PAS Pusat dan juga pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat, para pemimpin PAS Kelantan berkeras hendak membentangkan enakmen hudud pada 29 Disember 2014. Bagaimanapun, rancangan itu tergendala berikutan bah besar di Kelantan yang turut menenggelamkan beberapa pejabat kerajaan negeri di Kota Bharu.

Nik Amar kemudiannya diarahkan oleh pimpinan PAS Pusat untuk menghadiri mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 yang dipengerusikan oleh Anwar Ibrahim, dua hari sebelum Ketua Umum PKR itu dipenjarakan.

Nik Amar menjelaskan bahawa Kelantan hanya mahu membuat sedikit pindaan ke atas enakmen 1993 dan jaminan diberi kepada para pemimpin Pakatan bahawa mereka akan berpeluang melihat deraf pindaan sebelum ia dibentangkan.

Pada 12 Mac 2015, dua Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang masih junior telah dihantar untuk menghadiri mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat “tanpa mandat” untuk membuat sebarang perubahan ke atas deraf dan mereka mendakwa “sudah terlambat” untuk membuat sebarang perubahan.

Langkah ini jelas satu muslihat dan tipu-daya.

Sesuatu yang menyedihkan apabila ada pihak sanggup melakukan sedemikian walaupun Quran telah memberi amaran bahawa kita sama sekali tidak harus mengambil cara yang tidak saksama dan tidak jujur.

Udang di sebalik batu

Langkah tergesa-gesa hendak membentangkan rang undang-undang hudud dalam DUN Kelantan tanpa melalui proses perundingan yang sempurna dengan PAS dan sekutunya dalam Pakatan Rakyat menunjukkan bahawa ada tujuan terselindung di sebaliknya.

Saya percaya semua pemimpin dan anggota PAS menyokong hudud secara prinsip, namun saya tidak percaya bahawa semua mereka bersetuju dengan cara isu hudud ditangani sekarang. Saya percaya Nik Amar mempunyai motif tersendiri.

Pertama, beliau sedang cuba mengukuhkan kedudukannya untuk mengatasi Husam Musa dalam politik Kelantan.

Kedua, berdasarkan taklimat Nik Amar dalam mesyuarat Pakatan, beliau percaya enakmen hudud akan menyelamatkan PAS Kelantan dalam pilihanraya akan datang; bererti beliau tidak yakin PAS mampu menang dalam pilihanraya nanti.

Ketiga, beliau sedang menyiapkan diri untuk sekali lagi bertarung dengan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu bagi merebut jawatan kedua tertinggi dalam parti pada pemilihan parti nanti. Dua tahun lalu beliau tewas di tangan Mat Sabu.

Keempat, beliau berpandangan hudud mampu meningkatkan sokongan terhadap PAS di seluruh negara, walaupun banyak kerusi PAS di kawasan selain pendalaman dimenangi menerusi undi non-Muslim.

Mengapa gopoh?

Muslihat, tipu-daya dan kegopohan hanya akan menguntungkan UMNO. Masa yang dipilih pula bertepatan dengan waktu UMNO sedang bergelut dengan pelbagai skandal dan krisis serta hampir hilang kuasa dalam pilihanraya akan datang.

Keruntuhan Pakatan Rakyat adalah kunci kemenangan UMNO kerana tiada lagi pakatan pilihan untuk bersaing menentangnya.

Barangkali kegopohan untuk membentangkan enakmen hudud Kelantan sebenarnya tiada kena-mengena dengan pengembangan keadilan. Jika ia berkaitan dengan keadilan, mengapa gopoh? Mengapa tidak dijalankan lebih banyak perundingan?

Segalanya adalah muslihat politik.

Malangnya, rakyat Malaysia, termasuk Muslim, akan terus-menerus menderita lantaran perpecahan Pakatan Rakyat. Puncanya, kegagalan menangani persoalan dengan baik. Akibatnya, UMNO akan jadi semakin kuat dan ganas.