Berita

Impian Sabah: DAP teruskan misi bantu masyarakat pedalaman

PITAS, 29 MAC: DAP berikrar akan terus berusaha mencari jalan untuk mengatasi penderitaan yang dihadapi penduduk pedalaman Sabah.

Penyelaras Impian Sabah Stephen Wong berkata, walaupun DAP bukanlah parti yang menerajui negeri itu namun ia bukanlah penghalang bagi mereka untuk membantu masyarakat pedalaman yang sehingga hari ini diabaikan BN.

“Di sini ada wakil rakyat BN tetapi di mana mereka sekarang? Mereka senang tabur janji tetapi tidak tunaikan.

“Walaupun kita bukan wakil di kawasan ini tetapi rombongan kita datang dan mendengar masalah yang dihadapi serta hulurkan bantuan,” kata Ahli Parlimen Sandakan itu.

Menurut Pengerusi DAP Sabah Jimmy Wong Sze Phin, beliau memberi kata-kata semangat supaya penduduk di pedalaman Sabah berani untuk melakukan perubahan.

“Jika saya yang berasal dari kampung berani hadapi cabaran dan berani untuk berubah, tuan-tuan juga boleh berubah.

“Di Sabah, kita bukan tidak ada hasil tetapi disebabkan gejala rasuah dan pentingkan diri pemimpin BN, kita terus ketinggalan,” ujarnya.

Akses kepada pendidikan

ADUN Kepayan Dr Edwin Bosi pula menyeru kepada ibu bapa dan anak-anak supaya menggunakan kemudahan yang ada untuk terus belajar dan melanjutkan pelajaran.

“Bila sudah ada jalan, jangan lupa beri peluang anak-anak ke sekolah. Belajar adalah kunci kepada kejayaan dan melalui pelajaran juga kita dapat bangunkan masyarakat kita,” ujarnya.

Katanya, walaupun kerajaan BN tidak menyediakan kemudahan jalan tetapi atas harapan, impian dan doa, segalanya boleh terjadi.

Antara kampung yang terlibat dalam Gotong Royong Menaik Taraf Jalan Kampung Impian Sabah yang bermula semalam ialah Kampung Dowokon, Kampung Perupok, Kampung Nibang dan Kampung Mandamai.

Majoriti penduduk di kawasan pedalaman Pitas ialah etnik Rungus dan etnik Orang Sungai. Mereka memperoleh pendapatan hasil kerja-kerja kampung dan menoreh getah. Pendapatan bulanan mereka sekitar RM150 hingga RM250 sebulan.

DUN Pitas disandang oleh Wakil UMNO Datuk Bolkiah Ismail. Pitas pernah tersenarai dalam kawasan paling miskin di Sabah. -Roketkini.com