Berita

Orang ramai diseru derma, bantu 13 keluarga OKZ Perak

KUALA LUMPUR, 31 MAC: Pertubuhan Friend of Perak 13 Fund hari ini memohon warga Malaysia menghulurkan sumbangan bagi membantu keluarga orang kena zalim (OKZ) yang dihukum penjara berikutan protes rampasan kuasa di Perak beberapa tahun lalu.

Pengerusi Engage Thomas Fann berkata, sumbangan tersebut untuk memberikan pertolongan kewangan kepada mereka sekaligus meringankan beban yang terpaksa ditanggung.

“Kami berharap rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dapat menghulurkan bantuan sekurang-kurangnya RM50 setiap bulan.

“Sasaran kami untuk mengutip RM260,000 dan diberikan kepada 13 keluarga sebanyak RM2,000 setiap bulan.

“Untuk mencapai sasaran ini, kami memerlukan 520 orang rakyat dan akan mula menyerahkan kepada setiap keluarga bermula bulan ini sehingga Januari tahun depan,” kata Thomas dalam sidang media di Petaling Jaya bersama tiga isteri kepada sebahagian mangsa.

Tambahnya, demi memastikan integriti dan ketelusan, pihaknya telah menubuhkan badan pemerhati yang terdiri dianggotai oleh Datuk Ambiga Sreenevasan, Maria Chin Abdullah, Datuk Toh Kin Woon dan Profesor Azmi Sharom.

“Setakat ini kami telah mendapat respon yang pantas dari rakyat dan kini berjaya mengumpul RM79,965.92.

“Namun, kita masih belum dapat mencapat sasaran yang ditetapkan dan hanya mampu memberikan sebanyak RM615 setiap bulan kepada mereka,” ujarnya.

Azmi yang juga Pensyarah Undang-Undang Universiti Malaya (UM) turut memohon agar sumbangan dapat diberikan segera kepada 13 keluarga.

“Saya percaya semua rakyat di Malaysia adalah pemurah, ini dapat dilihat dari sumbangan yang mereka berikan kepada mangsa bencana alam.

“Pada saya inilah masanya untuk sumbangan turut diberikan kepada 13 keluarga kerana isu ini juga merupakan satu bencana, bencana terhadap demokrasi.

“Kita harus ingat, hukuman 10 bulan itu terlalu ekstrem,” ujarnya. – Roketkini.com