Berita

Setiakawan Pakatan Rakyat makin kukuh di PRK Permatang Pauh

PERMATANG PAUH, 25 APR: Setiakawan Pakatan Rakyat jelas diperlihatkan dengan kehadiran pimpinan tertinggi PKR, PAS dan DAP ke pusat penamaan calon PRK Permatang Pauh di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Penanti, hari ini.

Antara yang hadir mengiringi Dr Wan Azizah ke pusat penamaan calon ialah Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Ketua Wanita DAP Chong Eng.

Hadir sama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali, Timbalan Ketua Dewan Muslimat, Dr Siti Mariah dan Ahli Jawatankuasa Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

Kira-kira 1,000 penyokong turut hadir memberi sokongan, berarak sambil menyanyikan lagu-lagu perjuangan dan melaungkan slogan Kita Lawan, ‘reformasi’ dan ‘hidup rakyat’.

Terdahulu, Wan Azizah ketika diumumumkan sebagai calon Pakatan Rakyat bagi PRK Permatang Pauh berkata, kedudukan seseorang sebagai wakil rakyat, atau ahli parlimen itu adalah amanah dan tanggungjawab, bukan sekadar meletakkan nama untuk mendapatkan jawatan.

“Saya pegang tanggungjawab. Bukan hendak berseronok. Saya mohon Allah beri kekuatan dan keredhaan dan segala petunjuk, pertolongan dan mohon dibuka hati rakyat Permatang Pauh beri undi,” katanya.

PAS Permatang Pauh lancar jentera PRK 

Sementara itu, portal rasmi PAS Harakahdaily melaporkan, PAS kawasan Permatang Pauh akan melancarkan jentera pilihanraya malam ini di Dewan Haji Yusof Rawa, Sama Gagah.

Yang Dipertua PAS Permatang Pauh, Hassan Omar berkata, semua jentera PAS kawasan itu akan melibatkan diri dengan kempen.

Hassan sebelum ini dilaporkan turut mengadakan pertemuan bersama Dr Wan Azizah, Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dan Pesuruhjaya PAS Pulau Pulau PInang, Dr Mujahid Yusof Rawa.

Menurut Dr Mujahid, hasil pertemuan adalah positif, dan akar umbi PAS Permatang Pauh menerima Dr Wan Azizah sebagai calon Pakatan Rakyat.

“Seperti yang saya selalu kata, keputusan parti pusat akan diguna pakai,” katanya.

Mujahid menambah, jentera PAS di Permatang Pasir akan bermesyuarat pada 30 April depan dan bersedia untuk menggerakkan jentera kempen.

Yang Dipertua PAS Permatang Pauh Omar Hassan, yang sebelum ini dilaporkan tidak menyokong Dr Wan Azizah, turut dilihat di khalayak ramai berdiri bersama pimpinan Pakatan Rakyat pada hari penamaan calon. – Roketkini.com