Berita

MP Serdang minta polis beri sebab batal konsert ‘Thirst 2015’ saat akhir

SERDANG, 26 APR: Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming menggesa polis memberi alasan kukuh atas tindakan membatalkan konsert “Thirst 2015: We are all Stardust” di saat akhir .

Kian Ming menyifatkan pembatalan sokongan sehingga menggagalkan acara tersebut tidak adil kepada penganjur,  selain menyebabkan kerugian jutaan ringgit.

“Ya, polis ada hak untuk untuk tidak sokong apa-apa bentuk acara hiburan dengan alasan bernas, namun untuk kes ini ia adalah tidak adil bagi penganjur apabila polis membatalkan sokongan hanya sebelas jam sebelum acara dimulakan.

“Sedangkan saya tahu Agensi Anti Dadah dan Unit Narkotik juga telah sediakan pegawai-pegawai mereka untuk acara itu.

“Ini mengakibatkan jutaan ringgit,” jelas Kian Ming.

Konsert yang dijadualkan di Mines International Exhibition and Convention Center(MIECC), itu dibatalkan apabila pihak Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) mengeluarkan surat bertarikh 24 April menyatakan konsert itu tidak mendapat sokongan pihak polis.

Namun menurut rekod pada 25 Mac, penganjur konsert telah mendapat surat dari IPD Serdang menyatakan polis memberikan sokongan terhadap acara tersebut.

Ekoran dari itu, penganjur terpaksa memulangkan semula wang tiket.

“Ia sangat mengecewakan peserta, penganjur, artis dan semua yang terlibat apabila dibatalkan saat akhir. Pastinya ini mencacatkan reputasi Malaysia yang terkenal sebagai destinasi acara-acara hiburan antarabangsa.

“Saya harap polis beri alasan kukuh mengapa mereka batalkan sokongan saat akhir.

“Saya menyeru piawai lazim yang telus supaya penganjur boleh mengambil langkah perlu bagi mengelakkan pembatalan acara seperti ini berlaku lagi,” tegas Kian Ming. – Roketkini.com