Berita

Charles: Tak perlu tunggu mayat datang, Najib

Gambar : Japan Times

KUALA LUMPUR, 18 MEI: Putrajaya tidak perlu menunggu sehingga mayat pelarian etnik Rohingya dihanyutkan ke pantai negara sebelum mengambil tindakan segera, kata Charles Santiago.

Kata Ahli Parlimen Klang itu, mangsa kekejaman junta tentera Myanmar itu ketika ini sedang bergelut dengan maut dengan sesetengahnya terpaksa meminum air kencing sendiri di tengah laut.

“Apa yang kerajaan lakukan untuk pelarian Rohingya? Mengapa tidak mereka diselamatkan sekarang?” soal beliau.charlessantiago

Kata Charles, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mesti bertindak tanpa berlengah atau negara akan menyaksikan satu demi satu pelarian Rohingya mati.

Katanya, cadangan berbincang dengan Myanmar pada bulan ini juga agak terlambat.

“Walaupun Najib mempunyai masa untuk menunggu Myanmar memutuskan bagaimana mereka akan memberi respon kepada ASEAN mengenai masalah Rohingya, lelaki, wanita, kanak-kanak dan orang tua di dalam bot kini semakin hampir pada kematian,” katanya.

Charles berpendapat, kerajaan masih belum menyatakan pendirian sebenar mengenai status pelarian Rohingya sehingga kini.

Lebih 1.3 juta etnik Rohingya kini terus menjadi mangsa kezaliman rejim Myanmar dan sesetengah mereka terpaksa menggadai nyawa dengan meninggalkan negara itu untuk mencari suaka.

Kedudukan etnik Rohingya menjadi begitu parah apabila Myanmar tidak mengiktiraf mereka sebagai warganegara, sebaliknya menganggap kumpulan minoriti itu sebagai pendatang asing.

Kata Charles, pelarian Rohingya kini kehabisan bekalan makanan dan air bersih, sakit serta berdepan risiko hipotermia.

“Najib, sebagai ketua negara, apa yang anda lakukan untuk pelarian Rohingya sekarang?” soal beliau. – Roketkini.com