Berita

Tema Hari Merdeka: Kerajaan BN buli, sabotaj Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 24 OGOS: Sejak lima tahun berturut-turut, tema Hari Merdeka peringkat negeri Pulau Pinang sentiasa berbeza dengan peringkat Persekutuan. Namun ia tidak pernah menjadi isu, malah diterima baik oleh Kerajaan Pusat.

Tiba-tiba sekarang pimpinan UMNO-Barisan Nasional dilihat mahu mempolitikkan isu tersebut.

Tema Merdeka tahun ini untuk Persekutuan adalah “Sehati Sejiwa” manakala Pulau Pinang “Bersih, Cekap, Amanah”.    

Tema Hari Merdeka 2008 – 2015

TAHUN (Kali ke-)                                               TEMA
PULAU PINANG PERSEKUTUAN
2008 (51) Perpaduan Teras Kejayaan Perpaduan Teras Kejayaan
2009 (52) 1 Malaysia: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan 1 Malaysia:Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan
2010 (53) Merdeka 1 Malaysia: Menjana Transformasi
2011 (54) Kerajaan Berjiwa Rakyat Memartabatkan Rakyat 1 Malaysia: Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera
2012 (55) Budaya Bersih Merdekakan Rakyat Janji Ditepati
2013 (56) Negaraku Selamat, Bersih, Hijau dan Sihat Negaraku Berdaulat Tanah Tumpahnya Darahku
2014 (57) Bersatu dan Maju Malaysia:Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta
2015 (58) Bersih, Cekap, Amanah # Sehati Sejiwa

Menurut Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang telah mengeluarkan pekeliling mengarahkan semua sekolah di negeri itu supaya tidak mengambil bahagian dalam apa-apa perayaan atau perarakan Merdeka ke-58 kerana kerajaan negeri telah memilih “Bersih, Cekap, Amanah” sebagai tema Merdeka tahun ini.

“Mengapa tiada larangan dikenakan sejak 2010 tetapi hanya sekarang? Ini adalah sabotaj bermotifkan politik,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, kedua-dua Menteri Pendidikan baru, Datuk Seri Mahdzhir Khalid dan timbalannya Senator Datuk Chong Sin Woon harus dikutuk kerana menterbalikkan dasar pendidikan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurutnya, Kementerian Pendidikan cuba mengaitkan perkataan “Bersih” dengan protes aman yang dianjurkan pada 29-30 Ogos untuk membantah rasuah dan RM2.6 bilion yang disimpan dalam akaun peribadi Perdana Menteri.

“Ini merupakan semata-mata satu tindakan politik remeh yang tidak matang kerana perkataan ‘Bersih’ digunakan dalam tema ‘Bersih, Cekap, Amanah’. Adakah ‘Bersih’ kini satu perkataan yang kotor, kesat dan lucah yang juga mesti diisytiharkan haram?” soal beliau.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, permainan politik tidak wajar menghancurkan harapan kanak-kanak sekolah yang tidak bersalah yang sudah biasa mengambil bahagian dalam sambutan Hari Merdeka setiap tahun.

Ini jelas perubahan daripada arah pendekatan Muhyiddin yang sebelum ini membenarkan kerajaan negeri Pulau Pinang memilih tema Merdeka sendiri tanpa apa-apa larangan kepada kanak-kanak sekolah yang mengambil bahagian, tambah beliau.

“Pengharaman ini adalah tidak logik, tidak rasional dan juga tidak bertanggungjawab memandangkan tema Bersih, Cekap, Amanah berasal daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa beliau mula mengambil alih jawatan pada tahun 1981.

“Bersih, Cekap, Amanah juga digunakan secara meluas dalam kepala surat kerajaan sebagai peringatan untuk menjadi bersih dan tidak rasuah.

“Mungkin Bersih, Cekap, Amanah telah memastikan tidak ada sumbangan RM2.6 bilion yang disimpan di dalam akaun peribadi Mahathir. Apakah Mahdzhir dan Kementerian Pendidikan kini mengatakan bahawa Tun Dr Mahathir adalah anti-nasional?” ujar beliau.

Beliau menambah, Kerajaan Persekutuan bersikap tidak munasabah dan membuli kerajaan negeri Pulau Pinang dengan mengharamkan tema Kerajaan BN sendiri pada tahun 1980an, iaitu “Bersih, Cekap, Amanah”.

Justeru, katanya, murid-murid sekolah Pulau Pinang akan dikorbankan secara sia-sia apabila mereka dilarang daripada mengambil bahagian dalam sambutan Merdeka ke-58 hanya kerana perkataan yang kini dianggap bahaya oleh BN, iaitu “Bersih, Cekap, Amanah”, yang nampaknya juga dianggap oleh BN sebagai tidak sesuai untuk kanak-kanak. – Roketkini.com