Rencana

Kita benar-benar merdeka apabila Malaysia bebas daripada fitnah, rasuah, salahguna kuasa dan kemiskinan

Merdeka membolehkan rakyat Malaysia dibebaskan daripada penjajah British dan semangat Merdeka hanya boleh terus hidup sekiranya kita berani berjuang untuk membebaskan Malaysia daripada gejala fitnah, rasuah dan kemiskinan. Sudah 58 tahun Malaysia menikmati Kemerdekaan, tetapi rakyat masih dibelenggu oleh taktik kotor penjajah “pecah dan perintah” beralaskan fitnah yang menjejaskan perpaduan rakyat.

Pada masa yang sama, amalan rasuah ini menyebabkan Malaysia berdepan dengan krisis politik dan ekonomi sehingga GST dan penurunan nilai matawang ringgit telah menyebabkan ramai keluarga tak cukup belanja dan kebanyakannya kini tercicir dalam kemiskinan. Oleh itu, adalah tidak waras untuk menghina penganjur Bersih 4 dan 200,000 rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum, agama dan latar belakang yang membanjiri Dataran Merdeka sebagai “cetek dan miskin” semangat patriotik, semata-mata kerana mereka berani membantah skandal kewangan dan rasuah yang menyebabkan krisis ekonomi dan politik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak salah dan tidak bertanggungjawab semasa membuat tuduhan liar dan melulu semalam bahawa 200,000 rakyat Malaysia yang menyertai perhimpunan aman Bersih 4, termasuk mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kononnya sebagai tidak cintakan tanahair.  Membuat demonstrasi secara aman bukanlah kayu pengukur patriotisme atau kurang cintakan negara. Malah UMNO pun buat demonstrasi aman semasa menuntut Kemerdekaan daripada British.

Kini nilai matawang ringgit telah turun kepada RM4.30 untuk USD1, RM3.10 untuk $1 Singapura, dan 8.5 Baht Thailand untuk RM1. Mana rakyat Malaysia boleh pergi lagi dengan krisis ekonomi masakini ekoran kombinasi pelaksanaan GST dan penurunan menjunam nilai matawang ringgit, sekiranya Amerika Syarikat, Singapura dan Thailand pun tak boleh pergi?

Itulah sebabnya rakyat Malaysia terpaksa pergi ke Dataran Merdeka untuk menuntut bebas daripada “derma/donation”, rasuah dan penyelewengan kewangan, agar dapat menyelamatkan ekonomi.

Sebenarnya 200,000 rakyat Malaysia ini harus dipuji kerana semangat Kemerdekaan dan nekad bulat mereka hendak bebaskan negara daripada amalan rasuah. Rakyat mahu tindakan keras ke atas skandal RM42 bilion 1MDB, derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Perdana Menteri dan juga skandal Felda Global Ventures yang menyebabkan harga saham turun daripada harga terbitan RM4.55 kepada RM1.20 sekarang.

DAP percaya bahwa pejuang-pejuang Merdeka UMNO sendiri akan ikut langkah Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai 200,000 rakyat Malaysia dalam perhimpunan Bersih 4, kerana hendak pastikan kemerdekaan negara daripada penjajah British tidak digantikan dengan penjajahan baru yang mengganas demi rasuah, kekayaan dan penyalahgunaan kuasa. – Roketkini.com

* Kenyataan DAP Sempena Hari Merdeka Ke-58 Oleh Setiausaha Agung DAP merangkap Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng.