Berita

MCA membisu ‘derma’ Najib, DAP buat laporan SPRM

KUALA LUMPUR 9 NOV: Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap MCA berikutan kegagalan parti itu mendedahkan butiran ‘derma’ RM2.6 bilion.

Bersama Ketua Cawangan DAP Taman Segambut, Patrick Hoo Keh Yew dan seorang lagi ahli parti itu, Lip Eng berbuat demikian di Pejabat SPRM Kuala Lumpur di Taman Maluri di sini, sekitar jam 11.30 pagi tadi .

Bercakap kepada RoketKini, Patrick berkata, laporan itu bertujuan meminta SPRM membuat siasatan terhadap MCA yang menerima sebahagian dari RM2.6 bilion daripada Perdana Menteri berdasarkan pengakuan bekas Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

“Saya meminta SPRM menyiasat jumlah sebenar yang disalur kepada MCA. Adakah sebahagian dana itu dimasukkan ke akaun peribadi dan akaun siapa yang menerima dana itu? Jika dana itu belum habis dibelanjakan, ke manakah ia disalur?” katanya.

SUFI0991Semalam, Lip Eng memberi tempoh 24 jam kepada MCA untuk berterus-terang mengenai dana yang diterima dari derma RM2.6 bilion atau berdepan dengan laporan rasuah.

Minggu lalu, Soi Lek dilapor membuat pengesahan derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib, bertujuan membantu kempen parti komponen BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Justeru, beliau berkata, MCA perlu memberi kerjasama kepada SPRM dengan mendedahkan dalang di sebalik penyaluran derma itu dan membuat siasatan teliti terhadap dana yang diterima itu.

“Berapa peratus yang mereka terima dan siapa yang terlibat?” katanya.