Berita

DAP kesal pemimpin PAS fitnah Amanah, Mohamad Sabu

KUALA LUMPUR, 6 DIS: Tuduhan PAS kononnya Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu, adalah alat serta jurucakap DAP adalah fitnah yang tidak bertanggungjawab.

Menurut Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, pihaknya membantu Amanah mengikut apa yang mampu berdasarkan semangat setiakawan Pakatan Harapan.

“Ia sama seperti DAP membantu PKR kerana kita sama-sama rakan komponen Pakatan Harapan,” katanya, memberi contoh usaha, setiakawan dan bantuan DAP kepada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, yang diserang Barisan Nasional dalam kes pertemuannya dengan Jacel Kiram, anak kepada pemimpin Sulu di Filipina.

Beliau kesal dengan tuduhan PAS yang tidak adil itu kerana menuduh Mohamad Sabu sebagai jurucakap DAP dan Amanah sebagai proksi DAP.

“Biar saya jelaskan di sini, Mohamad Sabu adalah pemimpin Amanah, beliau adalah jurucakap Amanah. Saya adalah Setiausaha Agung DAP, saya hanya boleh menjadi jurucakap DAP dan bukannya Amanah.

“Namun kita bersatu hati dan bantu-membantu antara satu sama lain kerana kita ada bersama dalam Pakatan Harapan,” ujarnya sewaktu merasmikan Konvensyen Biasa DAP Wilayah Persekutuan 2015 di ibu pejabat parti di sini hari ini.

Semalam, media menyiarkan kenyataan pemimpin veteran PAS, Datuk Mustafa Ali, yang menuduh Mohamad Sabu sebagai alat atau jurucakap DAP, dan mendakwa Amanah adalah proksi DAP.

Sebelum Pakatan Rakyat berpecah atas sikap PAS yang mahu bermain dengan isu hudud yang bertentangan dengan Dasar Bersama Pakatan Rakyat, UMNO dan BN sering menyebarkan fitnah menuduh PAS sebagai proksi DAP.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan menjelaskan kini keadaan sudah terbalik apabila pimpinan PAS pula menggunakan taktik kotor UMNO-BN terhadapnya dahulu untuk memfitnah Amanah dan DAP.

“Ini adalah gaya politik UMNO yang dilakukan sejak zaman berzaman. Sekarang PAS gunakan taktik UMNO untuk menyerang Amanah dan DAP,” jelasnya.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menjelaskan bahawa Mohamad Sabu adalah pemimpin yang tegas, berani dan beramanah.

Katanya, Mohamad Sabu pernah dilantik sebagai ahli lembaga sebuah anak syarikat kerajaan negeri Pulau Pinang dan dibayar elaun atas kapasiti sebagai wakil PAS, tetapi setelah beliau keluar PAS, beliau telah meletak jawatan daripada syarikat kerajaan tersebut.

“Inilah amanah. Malah, selepas itu beliau terus membantu kerajaan negeri Pulau Pinang tanpa dibayar apa-apa elaun,” tambah beliau. – Roketkini.com