Berita

Rakyat Pulau Pinang rugi RM15 juta kerana PERDA jual tanah dengan “diskaun” lebih 90 peratus

GEORGE TOWN, 1 APRIL: Pengerusi Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA), Datuk Shabudin Yahaya, diminta untuk membuat penjelasan kepada rakyat Pulau Pinang berikutan tindakannya yang didakwa menjual tanah bagi projek perumahan di bawah harga pasaran.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, Shabudin yang juga Ahli Parlimen Tasek Gelugor perlu menjelaskan tentang tanah di atas nama PERDA itu yang dijual dengan harga bawah pasaran dan telah menyebabkan Pulau Pinang kehilangan sebanyak lebih RM15 juta.

“Kesemua 18 petak keluasan dengan keseluruhan 8.5 ekar (256 lot), harga pasaran yang dinilai Kerajaan Persekutuan (Lembaga Hasil Dalam Negeri) ialah RM16,636,000 (RM16.636 juta). Harga yang dia (PERDA) jual pula RM1,427,000 (RM1.427 juta) sahaja.

“Bermakna kehilangan kepada PERDA dan secara langsung kepada rakyat Pulau Pinang sebanyak RM15,209,600 (RM15.2 juta).

“Jadi saya nak tanya adakah satu tender terbuka dijalankan semasa beliau menjalankan penjualan dan mengapa jual dengan harga yang begitu rendah iaitu hanya 8.6% berbanding harga pasaran,” jelas Guan Eng kepada pemberita di sini semalam.

Beliau turut mempersoalkan apakah rasional tanah-tanah tersebut dijual dengan harga yang begitu murah berbanding harga pasaran.

Justeru, Ahli Parlimen Bagan itu menjemput Shabudin untuk ‘minum kopi’ bersamanya lagi memberikan penjelasan.

“Jadi saya nak jemput Datuk Shabudin untuk minum kopi bersama saya hari Ahad ini 3 April pada jam 11 pagi di Bilik Mutiara tingkat 52 Komtar.

“Saya jemput beliau datang beri penjelasan tentang penjualan tanah ini,” katanya. – Roketkini.com